Forskningsgruppe for hjernekreft immunologi og terapi

Nyhetsarkiv for Forskningsgruppe for hjernekreft immunologi og terapi

Victoria Smith Arnesen hadde fredag 12. mai prøveforelesning og forsvarte sin doktorgrad, «Molecular and epigenetic biomarkers of malignant progression in immune subsets and glioblastoma».
Torsdag 24.02.22 var det ekstraordinært årsmøte for re-stiftelse av regionlaget for Hjernesvulstforeningen i Vestland fylke, en organisasjon for personer som har eller har hatt hjernesvulst og deres pårørende.
Vi gratulerer Maria Tennefos Sørbø som har fullført og bestått sin hovedoppgave i medisinstudiet. Studiet var utført i perioden 2019-2021.
2020 ble et krevende år for alle, med sosial distansering, karantene og hjemmekontor. Koronapandemien har også påvirket forskningsaktiviteter over hele verden, inkludert Norge. Dette har skapt en massiv forstyrrelse av kliniske studier på tvers av de norske sykehusene.
Årets PhD 2019 – Andrea Gras Navarro - “Towards Natural Killer cellular Immunotherapy for glioblastoma. KIR-HLA ligand interaction and proteasome inhibitors to potentiate efficacy"
Forskningsdagene 2019 i Bergen ble en kjempesuksess! To dager med full fart på stand og mange interesserte mennesker fikk nyte godt av den kunnskapen forskerne hadde å by på, levende og engasjert formidlet til alle
Gruppen for hjernekreft-immunologi og -terapi skal ha stand på forskningsdagene med hjernesvulstforeningen.
Forskningslab for hjernekreftimmunologi og –terapi ved Institutt for biomedisin fikk besøk av generalsekretær for Hjernsvulstforeningen Rolf J. Ledal.
NCT03643549: Utprøving av legemiddelet bortezomib kombinert med temozolomid kjemoterapi hos pasienter med tilbakefall av glioblastom
110 deltagere fra Norge, Danmark, Sverige, Finland, Nederland, Tyskland og Polen var samlet ved Nidelven i et solfylt Trondheim for årets SNOG-konferanse om hjernesvulster.
Aminur Rahman, PhD har blitt tildelt "Scholar-in-Training Award" fra den Amerikanske kreftforeningen American Association for Cancer Research (AACR).
I forbindelse med Kreftforeningens "Kraftak mot kreft" var et titalls russ invitert til Haukeland Universitetsjukehus og Institutt for biomedisin for få se hva pengene de samler inn går til.
Når vi kan bli verdensledende i vinteridrett, kan vi også ha ambisjoner om å være best på forskning.
Ny medikamentbehandling kan gi lenger levetid til en pasientgruppe med særlig dårlig prognose. Prosjektet har fått midler fra Krafttak mot kreft.
Jeg er en medisinstudent på 20 år, studerer ved Universitetet i Bergen og skal nå begynne på mitt tredje år i medisinstudiet. Denne sommeren har jeg gjort noe som er litt uvanlig å gjøre i sommerferien.
Nye forskningsfunn kan bidra til mer optimalisert behandling av hjernekreft.