Forskningsgruppen for retorikk, demokrati og offentlig kultur

John Magnus Dahl deltar i Forsker Grand Prix

John Magnus, stipendiat ved Institutt for informasjons- og medievitenskap, deltar i formidlingskonkurransen Forsker Grand Prix i Bergen den 25. september.

Forsker Grand Prix er en formidlingskonkurranse der 10 stipendiater skal forsøke å engasjere publikum og dommere om sine respektive forskningsfelt.

I første runde vil de forskjellige forskerne presentere sine fagfelt. De får fire minutter hver. Tre går videre til finalen. Her får de gjenstående deltakerene fire nye minutter til å fange både publikum og dommere. Kun de to beste får gå videre til den nasjonale finalen i Stavanger 28. september.

Dahl, som er en av forskerne i prosjektet SCANPUB, som undersøker den historiske bakgrunnen for innvandringsdebatt i Skandinavia, skal bruke sine fire minutter på å snakke om humor og innvandringsdebatten. Etter å ha sett alt av sketsjer, standupshow og sitcom-episoder som omhandlet innvandring på skandinavisk fjernsyn, stiller John Magnus spørsmål om komedier og humor kan spille en rolle for hvordan innvandring blir forstått og diskuterert i offentligheten.

Forsker Grand Prix arrangeres klokken 19.00 den 25. september i Mimes Brønn på Høgskolen i Bergen.