Miljøtoksikologi

Polartorsken – en sårbar art i nord?

Polartorsken er en fiskeart som lever nord for 52. breddegrad på den nordlige halvkule og finst både i Stillehavet, Atlanterhavet og Nordishavet. Systematisk hører den til orden Gadiformes og familie Gadidae og er i slekt med torsk.

Reviewed Native Distribution Map for Boreogadus saida (Polar cod). www.aquamaps.org, version of Aug. 2010. Web. Accessed 24 Sep. 2012.

Polartorsk (Boreogadus saida) anses som en nøkkelart i arktiske næringskjeder. Polartorsken er avhengig av å legge opp store fettreserver i den korte arktiske sommersesongen for å kunne overleve og reprodusere i den mørke vintersesongen. Det er kjent at miljøgifter kan påvirke lipidmetabolismen hos organismer, og stoffer som polysykliske aromatiske hydrokarboner (PAH) er vist å kunne gjøre dette i polartorsk. Dette kan påvirke vekst og evne til reproduksjon, slik at bestandene påvirkes.

I NFR-prosjektet POLARISATION, som ledes fra Universitetet i Tromsø, skal Miljøtoksgruppen ved Institutt for biologi bidra med å undersøke mekanismene bak slike effekter i polartorsk. Bruk av in vitro-leverkulturer og studier av kjernereseptoren PPAR (peroksisomproliferator-aktivert reseptor) er sentrale i dette arbeidet.