Forskningsenhet for helseundersøkelser

BodPod - Gullstandarden for måling av kroppssammensetning

BodPod er gullstandard for måling av kroppssammensetning hos både voksne og barn.

BodPod måler vekt, kroppsvolum, fett, fettfri masse som bein, muskler og organ, i tillegg til lungevolum.
Selve målingen er rask å gjennomføre og tar ca 5 minutter. Deretter kommer opparbeiding av resultater. Totalt tid for gjennomføring og resultat er 15 minutter.
BodPod er nøyaktig og anses som gullstandard for måling av kroppstørrelse. BodPod bruker kroppens totale tetthet til å beregne fett- og fettfri masse. Dette bestemmes ved å måle masse og volum.
Måling av kroppssammensetning kan brukes som en indikator på hvordan det står til med helsen. Man kan få et innblikk i potensiell risiko for utvikling av diabetes og hjerte- karssykdommer. Den kan også fortelle noe om hvorvidt en diett eller treningsopplegg fungerer som ønsket.
BodPod er trygg å bruke og kan også brukes av barn ned til 6 år. Ved hjelp av tilleggsutstyr kan den også benyttes av barn yngre enn 6 år.