Hjem
Støtte til eksternfinansierte prosjekter (BOA)

Oppstartmøter for EU prosjekter

EU kontraktene har strenge krav til oppfølging og dokumentasjon. Økonomiavdelingen, i samarbeid med Forskningsadministrativ avdeling, tilbyr interne oppstartmøter med de involverte i prosjektet ved UiB

Hovedinnhold

Kontraktene med EU er omfattende og erfaring viser at det er lett å overse krav til oppfølging og dokumentasjon som er beskrevet i kontraktsteksten. Økonomiavdelingen, i samarbeid med Forskningsadministrativ avdeling, tilbyr derfor interne oppstartmøter med de involverte i prosjektet ved UiB.

Instituttstyrer er ansvarlig for at det gjennomføres og kaller normalt inn til oppstartsmøte eller sørger for å ha en oppstartsdialog hvor økonomikonsulent og prosjektleder deltar. Gjennomgang av kontrakt, budsjett, avklare ressurser/utstyr/personal/infrastruktur. Ved EU prosjekter kaller Økonomiavdelingen (ØKA) eller Forskningsadministrativ Avdeling (FA)inn til oppstartsmøter. Dersom det er store/komplekse prosjekter (f.eks SFF ) deltar også Fakultetet.

Instituttstyrer må vurdere om prosjektet er av en slik art at det trenger en administrativ ansvarlig i tillegg til økonomikonsulent. Disse må ha en oversikt over de viktigste faktaopplysninger for prosjektet. Administrativ ansvarlig må lese gjennom dokumentene, med spesielt fokus på kontrakten, eventuelle veiledningsdokument, rapporteringskrav og budsjett. Det er også nødvendig å ha en oversikt over leveranser og milepæler som de vitenskapelig involverte har ansvar for. Administrativ ansvarlig må informere prosjektleder og andre involverte personer ved UiB om de administrative og økonomiske regler, samt rutiner for prosjektet.

Forskningsadministrativ avdelingen og Økonomiavdelingen vil kalle inn til oppstartsmøte rundt prosjektstart. En e-post vil bli sendt til prosjektleder, kontorsjef/administrasjonssjef, administrativ ansvarlig (om en slik person er ansatt), instituttstyrer og fakultetsøkonom/forskingskoordinator. Se også Assistanse og opplæring.

Oppdateres av: Hege Dysvik Høiland