Ansattsider

Rutine for gjennomføring av 2.5.5 nr. 3

Rutinen skal sikre at alle nyansatte ved UiB får en ny lønnsvurdering innen 12 måneder.

Det er krav om at arbeidsgiver skal vurdere arbeidstakerens lønnsplassering på ny inntil 12 måneder etter ansettelse, og ved overgang fra midlertidig til fast ansettelse. Dette skal gjøres etter dialog med den ansatte (Hovedtariffavtalens punkt 2.5.5 nr. 3.)

Rutinen starter med en nyansettelse og følges opp som en del av mottak av nyansatte ved UiB (Lederhåndboken). Leder med personalansvar er ansvarlig for gjennomføring av lønnsvurderingen, med støtte fra HR ved fakultet/avdeling.

Ansatt

Leder med personalansvar

• Gir informasjon til den nyansatte om at lønnsvurdering vil gjennomføres innen 12 måneder etter dialog. Denne informasjon kan gis i forbindelse med 5-månederssamtalen.
  • Med utgangspunkt i listen du mottar fra HR ved din enhet inviter du alle nyansatte til en individuell samtale 10 måneder etter startdato. Denne samtalen kan gjennomføres i forbindelse med første medarbeidersamtale.
  • Gjennomfører en vurdering av lønn etter dialog med den ansatte.
  • Tips for gjennomføring
    • Ta utgangspunkt i stillingsbeskrivelsen og drøft i hvilken grad denne er oppfylt
      • Gi konkrete tilbakemeldinger på innsats og resultater
    • Hvordan har lønnsutviklingen vært siste 12 måneder innenfor stillingens område?
    • Vurder om lønnsplassering ved ansettelse er korrekt (kompetanse, ansvar, lønn og karriereutvikling jf. den lokale lønnspolitikken ved UiB)
    • Lønnsplassering skal ta hensyn til likelønn
  • Gir tilbakemelding til HR ved enhet om resultat av vurderingen. Dersom vurderingen ikke resulterer i lønnsøkning må leder gi ansatt en tilbakemelding.

HR ved fakultet/avdeling

• Utarbeider liste over nyansatte kvartalsvis (ved bruk av rapportverktøy i Fagbrukernnsikt for HR og lønn) og sender til leder med personalansvar som en påminnelse.
  • HR gir bakgrunnsinformasjon til leders vurdering
    • lønnsutviklingen de siste 12 måneder innenfor stillingens område (fakultet/avdeling)
    • lønnsplassering skal ta hensyn til likelønn
  • Holder oversikt over ansatte som får lønnsøkning og ansatte som ikke får lønnsøkning.
  • Sender påminnelser til leder der vurdering ikke er gjennomført.
  • Følger opp tilbakemelding om resultat fra leder.
  • Sender et brev til ansatte som har fått lønnsøkning (brevmal på norsk og engelsk er tilgjengelig i ePhorte) og N-notat til fagspesialist om lønnsendring (vise til brev).
  • Skriver merknad på personalmappen for ansettelsessaken i ePhorte for de som ikke fikk lønnsøkning.
  • Oversender oversikt over ansatte som ikke har fått lønnsøkning til HR-avdelingen sentralt i juni.

HR-avdelingen sentralt

• Ber om liste fra Økonomiavdelingen i juni over nyansatte som har fått lønnsendring etter 12-månedervurdering:
    • Rapport i Innsikt («årsak til lønnsendring», de som har fått og hvor mye)
  • Ber om liste fra fakultetene over ansatte som ikke har fått lønnsøkning, som en del av forberedelsene til de lokale lønnsforhandlingene.