Institutt for fremmedspråk

Forskergruppen litteratur og vitenskap arrangerer Konferansen "The Human and its Limits"

Spørsmålet om det spesifikt menneskelige og dets grenser har vært stilt til alle tider, og forsøket på å definere det menneskelige er kanskje mer aktuelt enn noen sinne. Siden La Mettrie utgav L’Homme Machine (1747) har forståelsen av mennesket som en funksjon av rent fysiologiske prosesser blitt stadig mer fremtredende. Vår tids intelligente maskiner tjener som både midler og modeller i et forsøk på å forstå og kontrollere både biologiske og kognitive prosesser. Det post-humanistiske fellesskap av maskiner, dyr og mennesker er også konfliktfullt, og et sted for stadige forhandlinger, hvor man søker etter humanismens tapte sjel. Det grunnleggende spørsmålet er fortsatt: hvordan kan vi definere og tenke det menneskeliges grenser?

Forskergruppens hjemmeside

Konferansen arrangeres torsdag 9. og fredag 10. desember i seminarrom D og E på studentsenteret.