Institutt for geovitenskap
Brå klimaendring

Klimaet endret seg brått da de nordiske hav gikk fra hvitt til blått

Brå klimaendringer under forrige istid ble utløst av et utbredt tap av sjøis i løpet av 250 år eller mindre. En ny studie dokumenterer at årsaken til at endringene skjedde så fort, lå i havet. Henrik Sadatzki skriver om arbeidet han har ledet.

Klimakart
Sjøis øst for Grønland 16. juli, 2015.
NASA/Jeff Schmaltz, MODIS Land Rapid Response Team, NASA GSFC

Av Henrik Sadatzki, tidligere ph.d.-kandidat ved Bjerknessenteret for klimaforskning og Institutt for geovitenskap ved Universitetet i Bergen, og nå postdoktor ved Alfred-Wegener-Institut.

I en ny studie publisert i Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) viser vi at utbredt tap av sjøis i løpet av 250 år eller mindre utløste brå klimaendringer under forrige istid. Dette vitenskapelige gjennombruddet avslutter en lang debatt om mekanismene bak brå klimaendringer og dokumenterer at årsaken til at de brå endringene ble så brå og ekstreme som de ble, lå i havet.

Les mer fra Bjerknessenteret her.