Institutt for geovitenskap
Utah kurset GEOV352

Årets feltkurs i reservoargeologi i Utah er gjennomført

Skorpeskala forkastninger og bassengutvikling med utsikt over Salt Lake City.
Christian Haug Eide

Studentene på kurset GEOV352 – Reservoargeologisk feltkurs er nå nettopp hjemme etter en fantastisk uke fylt med praktisk læring fra lokaliteter i verdensklasse i Utah i USA.

Studentene har undersøkt en rekke geoloiske fenomener relevant for reservoargeologi: fra skorpeskala forkastninger til deformasjonsbånd, fra oppkommer av olje til CO2-lekkasje fra naturlige reservoarer i undergunnen, fra sandsteiner avsatt ulike miljøer fra deltaer til ørkensanddyner.

Kurset ble undervist av Casey Nixon, Agustin Argüello og Christian Haug Eide, og fokuserte på hvordan sedimentologisk og strukturell heterogenitet påvirker væskestrøm i reservoarer, hvordan ulike reservoarer bør modelleres og håndteres, og hvordan ulike fenomener observert i Utah er analoge til det som finnes under havbunnen i Nordsjøen.

Kurset hadde til og med en leteøvelse organisert som en gruppekonkurranse, der studentene undersøkte og vurderte reelle undergrunnsdata fra området for å planlegge letebrønner.

For mange var kursets høydepunkt da vi undersøkte CO2-lekkasje fra et underjordisk reservoar langs Little Grand Wash Fault, der vi hadde viktige diskusjoner om hvordan dette er relevant for karbonlagring på norsk sokkel.