Institutt for geografi
Kartografi

Feltkartlegging med mobilen: gjør et kaffekoppkupp i Bergen

GEO110-studentene kartlegger kaffeprisene på kaféer i Bergen om dagen. Formålet er at studentene skal bli kjent med en GIS webapplikasjon og hvordan slike verktøy kan brukes til kartlegging i felt.

Kart

Her kan du følge med på hvordan kartlegging går – og kanskje etterhvert få et inntrykk av hvor du kan gjøre et kaffekoppkupp!

Slike verktøy har store fordeler til bruk i feltsituasjoner. Man kan f.eks. spesifisere atributt-tabeller på forhånd som gjør at all planlagt informasjon blir samlet inn i felt. Ulike felt kan gjøres obligatoriske, og på den måten kan man “tvinge” brukeren til å fylle inn informasjon for de viktigste attributtene.  Stedfesting skjer ved bruk av enhetens innebygde GPS. Ved å integrere kart eller fjernmålingsdata som bakgrunnsdata kan man ytterligere forbedre presisjonen i posisjonen ved å plassere geo-objektene manuelt i forhold til gjenkjennelige objekter i nærheten.

I kurset bruker vi applikasjonen ESRI (grønn app). Denne er dessverre under utfasing men andre applikasjoner finnes også. Fordelen med ESRI appen er at man ikke trenger konto på ArcGIS online for å bruke den. Andre applikasjoner som feks Collector for ArcGIS krever at brukerne har en slik konto. Den nyeste applikasjonen i felt-registreringsbuketten fra ESRI er Survey 123 som har videreutviklet tabell-funksjonaliteten og har et brukervennlig grensesnitt basert på Excel.