Hjem
Geofysisk institutt
News

Formidlingskurs på Finse

Å kunne formidle forskningen har blitt en like viktig del av det å forske som å få gode vitenskapelige resultat.

Årets første snøfall møtte kursdeltakeren på Finse den første dagen.
This years first snow welcomes the participants at Finse on the opening day.
Foto/ill.:
Kerim Nisancioglu

Hovedinnhold

Den nasjonale forskerskolen i klimadynamikk (ResClim) holdt et kurs på Finse med mål om å forbedre formidlingsevnene til unge forskere. Og i løpet av kurset fikk de testet sine formidlingsevner på 56 geofagelever fra to forskjellige videregående skoler.

Forskere i naturvitenskap er, med kun få unntak, mer glad i å publisere i akademiske journaler, enn å formidle forskningen til den generelle befolkning. Dette ville ResClim endre på, og derfor ble det arrangert et kurs i hvordan man kan formidle forskningen.

Kerim Nisancioglu og Frede Thorsheim er hjernene bak kurset, som gikk over fem dager på Finse forskningssenter. Til sammen 18 deltakere fra Institutt for Geovitenskap, Geofysisk- og Biologisk institutt satte seg på toget fra Bergen om morgenen mandag 16. september, og ved ankomst på Finse ble de møtt av årets første snøfall. Første post på programmet var en guidet tur i området rundt Finse, ledet av Kristian Vasskog. I løpet av turen forklarte Kristian Finses geologiske historie ved å gi eksempler i den snødekte naturen.

De to neste dagene bestod av forelesninger og gruppearbeid, og programmet kan kort oppsummeres slik:

Forelesninger:

  • Camilla Aadland: Et foredrag om hvordan man kan skrive populærvitenskapelige artikler til forskjellige formål.
  • Stein Dankert Kolstø:  Å formidle vitenskapen i et klasserom, med litt filosofiske tanker om det å undervise og det å forstå.
  • Åse Heilund Midttun: Er lærer ved Sandsli Videregående skole, der hun underviser i blant annet i faget Geofag, som er et valgfag for 2.- og 3. klasse på videregående skole.  Åse gikk gjennom læreplanene for faget, og kom med innputt til hvordan man best kan undervise videregående skoleelever.
  • Nils Petter Hauan: Representant fra VilVite. Viste hvordan museum kan brukes til å formidle vitenskap på en mer interaktiv måte.

Gruppearbeid:

Før kursstart måtte deltakerne velge et tema innenfor forskningsformidling som de kunne gå mer i dybden i. Alternativene var Turspor, presentasjon eller kronikk.

  • Tursporgruppen skulle forberede en guidet tur for videregående skoleelever, som skulle komme opp til Finse på torsdagen. Presentasjonsgruppen skulle forberede et populærvitenskapelig foredrag, som ble presentert på ForskningsdageneUNG i Bergen fredag 27. september.
  • Kronikkgruppen sin oppgave bestod i å skrive en kronikk/artikkel til en lokal eller nasjonal avis.

I etterkant av kurset vil noen av tekstene fra tursporgruppen og kronikkgruppen også bli publisert på UT.no og ClimateSnack-bloggen.

Felttur på Finse med geofagelever fra to videregående skoler:

På torsdagen kom 56 elever i alderen 16–18 år opp til Finse, for å bli guidet rundt på en geologisk og meteorologisk tur. Elevene kom fra Sandsli Videregående skole og Bergen Private Gymnas, og alle hadde geofag som valgfag. Geofagpensumet inkluderer geologi, meteorologi og glasiologi, og Finse er derfor en perfekt plass å ta med geofagelever på feltarbeid.

Elevene ble delt inn i grupper på ti, og hver gruppe fikk to turspor-guider. Skolegruppene stoppet ved forskjellige stasjoner, der ble det forklart hvilke geologiske, glasiologiske og meteorologiske fenomen som kunne observeres.

En av gruppene ble ledet av Iselin Medhaug og Mathew Reeve, og etter feltturen gav fire av elevene en oppsummering av sine inntrykk fra dagen. Selv om Iselin og Mathew ikke er geologer, men oseanograf og meteorolog, fikk de skryt for hvordan de hadde guidet gruppen gjennom Finses geologiske historie. Med deres svært entusiastiske fortellerevne hadde elevene blitt inspirert til å følge med. Elevene hadde lært mye nytt og syns det hadde vert en veldig bra dag, og feltturen hadde vært med på å bidra til mer engasjement for kurset. Så da de fikk spørsmålet om kurset geofag og denne feltturen er noe som de vil anbefale andre, var alle enige i det.

Kristoffer Fause og Julie Sortland har begge nettopp begynt med kurset geofag. Selv om det var mye nytt, kunne de kjenne igjen en god del fra læreboken. Susanne Fjellheim og Nicolas Lone er begynt på andre året med geofag, og de poengterte at siden de hadde litt bakgrunnskunnskap var det lettere å vite hva de skulle se etter. Siden de hadde hørt forskjellige geologiske ord og uttrykk  tidligere, ble det lettere å forstå hva som ble fortalt.

Om elevene kommer til å studere noe innenfor geovitenskap, er heller usikkert. ”Geovitenskap er et svært vidt fagfelt, og det er så mange forskjellige emner man kan fordype seg i”, sa Nicolas. Han og Susanne kan godt tenke seg å studere noe innen for geovitenskap, men tenker da på noe som er mer relatert til petroleumsindustrien. Om ikke alle ender opp som ”steingale”  geologer, så er i alle fall noe innenfor naturvitenskap høyst aktuelt. Og skulle de komme tilbake til Finse, for å sykle eller gå på tur, vil de vite hva Finsegranitten er.

(Om du lurer på hva Finsegranitten er, kan du finne det ut ved å besøke geologisamlingen til Universitetsmuseet i Harald Hårfagres gate).