Griegakademiet – Institutt for musikk
Unikt orkestersamarbeid

EURASIA CHAMBER ORCHESTRA - musikkstudenter fra Norge og Azerbaijan i samspill

"Eurasia Chamber Orchestra" er et prosjekt som springer ut av et mangeårig samarbeide mellom Griegakademiet - Institutt for musikk og Baku Music Academy i Azerbaijan.

Eurasian Chamber Orchestra
Colourbox

Gjennom samarbeidsavtalen mellom de to institusjonene har studenter fra akademiet i Baku kunnet ta deler av sitt studieløp ved Griegakademiet, til glede for begge parter. Prosjektet "Eurasia Chamber Orchestra" er en viderføring av dette samarbeidet, der studentutvekslingen går begge veier - men innenfor en intensiv ramme. Ideen er at strykere fra Baku og blåsere fra Griegakademiet (supplert med enkelte eksterne krefter, bl.a. fra Institutt for musikk og dans ved Universitetet i Stavanger) går sammen om å øve inn et konsertrepertoar som først fremføres i Bergen og siden i Baku. I uke 16 er strykerne fra Azerbaijan i Bergen for å øve sammen med blåserne herfra. Resultatet kan høres ved en konsert i Korskirken fredag 17. april kl. 19.30.I uke 17 reiser hele orkesteret til Baku for å fremføre den samme konserten der.

På programmet står Stravinskijs «Pulcinella»-suite i tillegg til musikk fra både Norge og Azerbaijan: Harald Sæveruds «Gjætlevise-variasjoner» og et verk for strykere av den azerbaijanske komponisten Fikrat Amirov. Dessuten får vi høre helt ferske verk skrevet for anledningen av komponiststudenter fra Bergen og Baku – Griegakademiet blir representert av masterstudent i komposisjon Kari Telstad Sundet.

"Eurasia Chamber Orchestra"-prosjektet er støttet av SIU (Senter for Internasjonalisering av Utdanning).