Det humanistiske fakultet
praktisk informasjonsarbeid

Fikk være kreativ i praksis

– Emnet praktisk informasjonsarbeid gjorde meg godt forberedt på møtet med arbeidslivet. Det er det beste faget jeg har hatt på universitetet og det jeg har lært mest av.

Silje har praksis hos Brak
ARBEIDSPRAKSIS: Silje Aurora Selmer Holø har hatt arbeidspraksis hos i Brak, som er et kompetansesenter for folk som jobber med musikk.
Torill Sommerfelt Ervik, UiB

Silje Aurora Selmer Holø jobbet to dager i uken i seks uker i Brak, som er et kompetansesenter for alle som jobber med musikk i Hordaland og Sogn og Fjordane.

– Jeg fikk prøve mye forskjellig og hadde blant annet ansvar for sosiale medier, skrev saker til nettsidene og var med på å planlegge musikkonferansen til Vill, Vill Vest-festivalen, forteller hun.

Sosiale medier-guru

Brak har hatt praksisstudenter fra UiB flere ganger tidligere, og er veldig fornøyde med samarbeidet.

– Vi er en liten organisasjon, og derfor er det fantastisk for oss å få inn praksisstudenter som kan inngå i den daglige driften, forteller kommunikasjonsansvarlig Hanne Sætre Thunestvedt i Brak.

I perioden hvor Holø hadde ansvar for sosiale medier har Brak fått skryt fra flere samarbeidspartnere.

– Vi har fått tilbakemeldinger om at kanalene våre har sett ekstra bra ut. Silje er en sosiale medier-guru som overgår alle andre i organisasjonen, forteller Thunestvedt.

Brak har tidligere endt opp med å ansette studenter som har hatt praksis i organisasjonen.

– Erfaringen vår er at de er flinke og har en solid kompetanse innen faget. De går uten problemer inn i driften og er allsidige, sier Thunestvedt.

Vil ha lignende jobb

Noen av oppgavene Holø fikk hadde hun lite erfaring fra tidligere, for eksempel å skrive intervjuer til nettsidene.

– Jeg lærte mye om intervjuteknikk og om å tilpasse innholdet til publikum. I praksisperioden fikk jeg mye rom til å være kreativ, samtidig som det var lett å be om hjelp. Alle sitter rundt samme arbeidsbord og det var bare å spørre hvis jeg lurte på noe, sier hun.

Erfaringen fra Brak har gitt mediestudenten mersmak på kommunikasjonsfaget.

– Det var veldig gøy og nyttig å få prøve seg i arbeidslivet. Jeg kunne absolutt tenkt meg en lignende jobb i fremtiden, forteller hun.

Silje har praksis hos Brak
Torill Sommerfelt Ervik, UiB