Institutt for fysikk og teknologi
trond mohn stiftelse (tms)

Birkelandsenter forsker vant TMS Starting Grant 2019

Karl Laundal er en av tre vinnere av den prestisjetunge TMS Starting Grant i år. Hans vinnersøknad har tittelen "What Shapes Space ?"

Karl M. Laundal, Forsker, BCSS
Frode Ims, UiB

TMS har tildelt nærmere 30 millioner kroner til de tre unge forskerne. Bevilgningen vil gi dem muligheten til å etablere en egen forskningsgruppe ved Universitetet i Bergen. UiB vil matche tilskuddsbeløpet fra TMS. I følge TMS-hjemmesiden er stiftelsens mål kompetansebygging i Bergen og på UiB. Start Grant-programmet er stiftelsens flaggskip og har siden 2005 bidratt til å rekruttere 42 fremragende forskere fra hele verden til UiB.

Hos Birkerlandseneret leder Karl allerede en gruppe som har fokus på studiet av dynamikken i det asymmetriske verdensrommet. Dette tilskuddet vil gi ham de nødvendige ressursene for å lage langsiktige planer for forskning på nærjordens rom. I denne korte videoen forklarer Karl hva slags forskning han og hans gruppe driver med.