Institutt for global helse og samfunnsmedisin

Om curmethoder som indvirker på den hele organisme

Om curmethoderne in specie. Samtlige curmethoder kunde med hensyn til deres virkninger på det menneskelige legeme inddeles i to hovedklasser.

1. Den curmethode som indvirker på den hele organisme og på dens samtlige systemer.
2. Den curmethode hvis virkning indskrænker sig til enkelte systemer, ja, endog til enkelte organer.

De curmethoder som henføres til første klasse søgte enten til at forøge (medicatio confortans) eller at formindske (medicatio debilitans) levevirksomheden.

a. Medicatio confortans er altså den curmethode hvis første indvirkning går ud på at forøge levevirksomheden i den hele organisme.

Men da levevirksomheden beroer på

a. Organisk materie
b. Den organiske masses tonus og på
c. Incitabilitet