Institutt for informasjons- og medievitenskap
MEDIA CITY BERGEN

Studentene har inntatt Media City Bergen

Nærmere 100 forventningsfulle studenter inntok i dag Media City Bergen. Studentene blir det første kullet som får sin utdanning ved de prestisjefulle nye studietilbudene i medieklyngen, der universitetet er samlokalisert med en rekke aktører i mediebransjen.

Media City Bergen
STUDIESTART I NYE LOKALER: Tomine Monsen og Edvard Øverland er blant de 100 studentene som begynner på studier ved Media City Bergen i høst. Her møter de to studentene faglig leder for UiBs forskning og utdanninger i Media City Bergen, Ole J. Mjøs.
Ingrid Aarseth Johannessen

– Jeg føler meg engasjert og gleder meg til å studere, sier student Tomine Monsen.

Hun og Edvard Øverland har nettopp vært på informasjonsmøte i Media City Bergen sammen med nesten hundre andre bachelorstudenter. De skal begynne på bachelor i det nye studiet medie- og interaksjonsdesign.

Tett på mediebransjen

Studentene viser stor begeistring for Media City Bergen, og fremhever at de vil komme tett på bransjen.

– I Media City Bergen er vi der ting faktisk skjer, og studiet vårt er skreddersydd for arbeidslivet, forteller Øverland.

Monsen er enig, og synes det er betryggende at studiet er yrkesrettet.

– Det er en ekstrem utvikling i bransjen, og det er litt skummelt å begynne på en medieutdannelse i dag.

– Men det som er unikt med Media City Bergen er at vi er i direkte kontakt med fremtidige arbeidsgivere. Det tror jeg vil bidra til at studiene i Media City Bergen vil holde seg aktuelle og gi oss studenter kompetanse som arbeidslivet har behov for, forteller Monsen.

Historisk dag for UiB

– Det er fantastisk å kunne ønske velkommen de første bachelor- og masterkullene til de nye studiene i Media City Bergen. Det er en historisk dag for Universitetet i Bergen og Media City Bergen, sier Ole J. Mjøs, professor i medievitenskap og faglig leder for UiBs forskning og utdanninger i Media City Bergen.

Mjøs mener at alt nå ligger til rette for å skape et unikt lærings- og forskningsmiljø for studenter, ansatte og samarbeidspartnere.