Institutt for informasjons- og medievitenskap

Malin Fjell Olsen er UX-designer

Malin Fjell Olsen har en mastergrad i medie- og interaksjonsdesign og jobber i dag som UX-designer i Sbanken.

Hva var det beste med studietiden din?

– Det beste må ha vært alt jeg har fått være med på! Gjennom studiet har jeg fått muligheten til å dra på to lærerike konferanser: Codemotion i Berlin og IBC i Amsterdam. Jeg var også med på Hackathon med noen medstudenter hvor vi stakk av med seieren - noe som var veldig gøy.

– Selve studiehverdagen har vært spennende. Vi har hatt varierte forelesninger med forskjellige typer teknologier. Gjesteforelesere har kommet fra land og strand for å lære oss mer om deres spesialfagfelt.

– Noe av det jeg satt mest pris på var å få frihet til å eksperimentere og utforske tema jeg har interessert meg for. Jeg har fått jobbe med så mange kule prosjekter! Blant annet så har jeg jobbet med prosjekter som kombinerte VR og fysioterapi, yoga og AI. I masteroppgaven min utviklet og designet jeg og en medstudent et app konsept som oppfordrer til miljøvennlige tiltak.

– Studiemiljøet har vært utrolig bra både sosialt og for den faglige utviklingen. Professorene er utrolig engasjerte og brenner for det de driver med. Det smitter over på studentene. Jeg må også nevne at jeg igjennom studiet har fått venner for livet!

Hvilken stilling har du i dag og hvor arbeider du?

– Jeg jobber som UX-designer i Sbanken.

Hva gjorde du i studietiden som gjorde deg attraktiv for jobben du har i dag?

– Rett etter jeg startet på mastegraden i medie- og interaksjonsdesign dukket det opp en stilling som junior UX-designer i Sbanken. De ønsket å ansette studenter som utdannet seg innen UX i en deltidsstilling. Det var to stillinger utlyst, men vi var faktisk tre stykker fra MIX-studiet som fikk juniorstilling. Det er helt tydelig at kunnskapen graden vår er svært ettertraktet.

– I stillingsbeskrivelsen nevnte de at de ønsket noen som brant for gode brukeropplevelser. Gjerne noen som mestret designverktøy, kunne brukerteste og som hadde kjennskap til responsivt design og universell utforming. Dette er kunnskap vi alle har fått gjennom studiet. Det var også en fordel at jeg hadde hatt flere kode og programmeringsfag gjennom bacheloren min i informasjonsvitenskap.

Hvordan bruker du det du lærte på studiet i jobben?

– Gjennom studiet lærte jeg hvordan jeg skal angripe et problem og hvordan jeg kan gå frem for å løse det. Metodene jeg har lært for å analysere, forbedre brukeropplevelsen og utvikle design bruker jeg hver dag. For eksempel gjennom brukertesting og prototyping.

Hvordan opplevde du samarbeid med mediebransjen?

– Vi fikk besøk av flere gjesteforelesere, noe som gjorde forelesningene ekstra varierte og innholdsrike. Jeg samarbeidet ikke direkte med noen i mediebransjen selv i min masteroppgave, ettersom at jeg hadde et sterkt ønske om å utvikle en egen idé innen miljøvern. Vi hadde derimot mange forskjellige bedrifter som kom å pitchet idéer for samarbeid til masteroppgaven. Flere i klassen min som inngikk samarbeid fikk kjempegod oppfølging og resultater av dette.

Hvordan opplevde du at du ble attraktiv for jobber gjennom studiet?

– For meg virker det som at etterspørselen etter kompetanse innen digital utvikling har vokst betraktelig de siste årene, og spesielt innen UX siden det er et relativt nytt fagfelt som er blitt mer og mer anerkjent innen alle bransjer. Det å gjøre en brukeropplevelse bedre og forenkle prosesser kan gi stor verdi både innad og utad for en bedrift.

Hvorfor valgte du å studere master i medie- og interaksjonsdesign ved UiB i Media City Bergen?

– Jeg studerte informasjonsvitenskap ved UiB tidligere. Der jeg fikk mye grunnleggende kunnskap. I mastergraden min ønsket jeg derimot å spisse kompetansen ytterligere innen front-end utvikling, interaksjonsdesign og UX-design. Denne mastergraden var som skapt for akkurat den kompetansen jeg og potensielle arbeidsgivere var ute etter.

Hvordan opplevde du å studere master i medie- og interaksjonsdesign i Media City Bergen - samlokalisert med mediebransje og fagmiljø?

– Det har vært helt topp! Lokalene i seg selv er veldig fine, men det er også masse som skjer på bygget. Jeg har deltatt på mange arrangementer som bedriftene på bygget har arrangert, som for eksempel hackathon, frokostseminarer, workshops og Show and tell. Det har gitt meg et stort nettverk gjennom studietiden.

– Det har vært kjempenyttig å ha muligheten til økt kompetanseheving om andre interessante temaer som ikke nødvendigvis er en del av utdanningen. Jeg har også opplevd at de jeg har snakket med på slike arrangementer er oppriktig interessert i hva vi som studenter gjør og er mer enn villig til å bidra, for eksempel ved å sette deg i kontakt med relevante ressurser eller stille opp til brukertester.