Hjem
Institutt for informasjons- og medievitenskap

Thomas Wold

Wold ser særlig på samspillet mellom nyhetsmedier og sosiale medier, publikumsdeltagelse og brukerskapt innhold.

Hovedinnhold

Thomas Wold er tilknyttet det tverrfaglige ViSmedia-prosjektet, som utforsker muligheter og dilemmaer med visuelle overvåkningsteknologier i nyhetsmediene. Han ser særlig på samspillet mellom nyhetsmedier og sosiale medier, publikumsdeltagelse og brukerskapt innhold. Sosiale medier har blitt en del av infrastrukturen i nyhetsproduksjon. De fleste journalister i vestlige land bruker Twitter og Facebook i sitt profesjonelle virke. Journalister bruker sosiale medier til å distribuere nyheter, til publikumskontakt, til å undersøke mulige saker, til å finne kilder og sitater til bruk i nyhetssaker, og til å promotere egne artikler og spesifikke arrangementer. Sosiale medier har også blitt et viktig sted for å lese nyheter. Det voksne nyhetspublikummet i Norge har fortsatt sine faste nettaviser som de besøker daglig, samt nyheter på TV og i papiraviser, mens for den yngre garde er sosiale medier det viktigste stedet for å lese eller se nyheter. Samtidig har vanlige borgere bitt mer synlige i media, både i tradisjonelle mediene og i de interaktive mediene. Publikums muligheter for å produsere og publisere innhold har bidratt til en mer sammensatt offentlig sfære. Dermed er det interessant å se hvilke nyheter som deles på sosiale medier, og hvilke nyheter som lages på grunnlag av materiale fra sosiale medier.