Institutt for informasjons- og medievitenskap
Internasjonalisering

Internasjonale akademikere til Infomedia for å samarbeide

Denne våren kommer forskere fra hele verden for å ta del i de innovative og fremadrettede forskningsmiljøene ved Infomedia.

Bergen stasjon
@vidarnm via Unsplash

De besøkende, som kommer fra blant annet Ukraina, USA, Kina og Finland, skal både forske, undervise og drive prosjektutvikling. Felles for de alle er at de er ambisiøse og dyktige forskere som alle bidrar tungt ved sin hjemmeinstitusjon, men nå kommer til Bergen for å jobbe med fagmiljøene ved Infomedia.

En av vårens gjester er Andy Opel. Han er ekspert på undervisning ved hjelp av VR-utstyr i Metaverset, og har også lang erfaring med produksjon av dokumentarer med 360-video.

- Vi er glade for å få Andy Opel tilbake til Bergen (red. anm.: han har tidligere besøkt Infomedia som Fulbright scholar). Han har et stort engasjement for utforsking av ny medieteknologi og vil garantert inspirere oss til nye og dristige prosjekter. Det er ekstra bra at han har med seg kollega Malia Bruker og student Drew Kocur. Det gir oss en bredere kontaktflate mot Florida og gode muligheter for langsiktig internasjonalt samarbeid, sier professor Lars Nyre om sine gjester.

Detaljer om de besøkende finner du i tabellen under.

BesøkendePeriodeHjemmeinstitusjonKoordinerende gruppe
Aaron Hess, professoraugust 2022 - juni 2023Arizona State University, Fulbright scholarForskningsgruppen for retorikk, demokrati og offentlig kultur ved Jens Kjeldsen
Li Liu, førsteamanuensisapril 2022 - mars 2023Southwest University of Science and Technology in ChinaLogikk og AI ved Thomas Ågotnes
Ranjana Das, professorjanuar - februar 2023University of Surrey, Erasmus+ staff mobilityMediebruksgruppen ved Brita Ytre-Arne