Det juridiske fakultet
Studiestart 2018:

– En ren glede å ønske velkommen til Dragefjellet

Juss ved UiB er landets mest populære studium. I august i år var det studiestart for over 700 nye studenter ved Det juridiske fakultet.

rekordmange vil bli advokat, politijurist eller jobbe med menneskerettigheter
Nytt semester, nye studenter, nye muligheter: Vi er svært glade for at så mange søkere har valgt å studere rettsvitenskap ved UiB, sier dekan Karl Harald Søvig.
André Kvalvågnes, Ole Marius Kvamme, Knut Martin Tande, Ingvild Festervoll Melien og Ida Bergstrøm

Rekordmange vil ta en jussutdanning for å bli advokat, politijurist, dommer, menneskerettighetsadvokat eller arbeide i alt fra internasjonale selskap til offentlig forvaltning.

Med 1771 søkere var rettsvitenskap ved UiB det studiet i Norge som i årets opptak fikk flest førstevalgssøkere.

– God læring og gode resultater

Måten undervisningen ved Det juridiske fakultet er strukturert på kan være det som gjør at så mange søker juss i Bergen, tror Oddrun Samdal, viserektor for utdanning ved UiB.

– På dette studieprogrammet må studentene delta aktivt i læringsprosessen fra første dag, med løpende diskusjoner med medstudenter og undervisere og hyppige innleveringer med tilbakemeldinger. Dette gir god læring og gode resultater, og er nok en viktig grunn til at UiBs studie i rettsvitenskap er så populært, sier Samdal.

Velger UiB foran UiO og NHH

På plassene bak kommer rettsvitenskap ved UiO (høstopptaket) og siviløkonom ved NHH.

– Ved fakultetet er vi svært glade for at så mange søkere har valgt å studere rettsvitenskap ved UiB. Det er en ren glede å kunne ønske de nye studentene velkommen til Det juridiske fakultet, sier Karl Harald Søvig, dekan ved Det juridiske fakultet.

– Rettsregler er nødvendig for å styre samfunnet, og det vil være et økt behov for juridisk kompetanse i fremtiden, sier Søvig.

Han er glad for å ha mange og kvalifiserte søkere til masterstudiet i rettsvitenskap, og ser fram til å ønske de nye studentene velkommen til Dragefjellet.

– Bergen er en levende og givende studentby, og vi ønsker at alle vil få gode studieår her. Vi skal yte vårt beste for å gi dere landets beste juristutdanning, men et visst ansvar påhviler også hver enkelt student: Bli kjent med hverandre, finn din studentorganisasjon, velg din favoritt blant byfjellene, ta Bergen i deres eie, sier Søvig.

Den mest populære utdanningen i landet

I juli ble det sendt ut tilbud om studieplass til 8.616 søkere til Universitetet i Bergen. Det er flere enn noensinne og en økning fra 2017 på tre prosent.

– Jeg er stolt og glad for at så mange ønsker å studere ved UiB. Vi ser også at vi får søkere som har oppnådd gode resultater fra videregående, sier Samdal.

Til tross for at rekordmange får tilbud om plass, er det likevel blitt trangere å komme gjennom nøkkelhullet på flere studier som en følge av mange og høyt kvalifiserte søkere.

– Det danner et godt grunnlag for å utdanne de fremste fagfolkene for morgendagens arbeidsliv og forskning. Det danner også et godt grunnlag for at de som begynner å studere, fullfører den utdanningen de har begynt på, sier Samdal.