Det juridiske fakultet

Sukkerskatter/sukkeravgifter i lys av EU/EØS-regler om statsstøtte

Forskergruppen for konkurranse- og markedsrett inviterer til et seminar med Marteen Aalbers, stipendiat fra Universiteit Leiden. Temaet for seminaret er sukkerskatter/sukkeravgifter i lys av EU/EØS-regler om statsstøtte.

Sukkerberg
The People Speak

Om Seminaret

Statsstøtterettslige problemer med å skille mellom en marsipangris og en marsipanpølse har nok en gang fått oppmerksomhet etter at finansministeren hadde lagt frem budsjettforslag for 2019. De omstridte og kraftige økningene i avgiftene på sjokolade- og sukkervarer, og alkoholfrie drikkevarer, ble klaget inn til EØS-avtalens tilsynsorgan, ESA, med den begrunnelse at avgiftene utgjør statsstøtte i strid med EØS-avtalen. I budsjettforslaget for 2018 ble avgiften på sjokolade- og sukkervarer redusert, men ikke for brus og saft.

Mens man venter på ESAs vurdering er det interessant å få med seg hvordan enkelte EU-medlemsstater har utformet avgifter som også omtales som sukkeravgifter. Den 24. april 2018 godkjente EU-kommisjonen den irske sukkeravgiften; den danske er fortsatt under vurdering. Mens Marteen Aalbers skal redegjøre for hvordan EU-kommisjonen ser på sukkeravgifter/sukkerskatter, skal Malgorzata Cyndecka gir en kort presentasjon av den norske ordningen.

Vel møtt.