Det juridiske fakultet
Spesialemne i God forvaltningsskikk

Vil du ta et praktisk rettet spesialemne som ruster deg for en jobb innen offentlig forvaltning?

Da bør du melde deg opp til spesialemnet God forvaltningsskikk som holdes i vår av professor Camilla Bernt og professor emeritus Jan Fridthjof Bernt.

camilla og jan fridtjof bernt
Professor Camilla Bernt og professor emeritus Jan Fridthjof Bernt er landets fremste jussforskere innen forvaltningsrett og mekling. De har sammen skrevet læreboken God forvaltningsskikk: Rettssikkerhet, kommunikasjon og konfliktforståelse i forvaltningen.
Ida Bergstrøm/UiB

– I løpet av jusstudiet lærer du mye om hvordan skal anvende loven på gitte faktiske problemer. Mange opplever at de møter nye utfordringer når de skal forvalte regelverket i den virkelige verden, ansikt til ansikt med mennesker, sier Jan Fridthjof Bernt.

– Vi vil gi jurister, jusstudenter og andre som jobber i forvaltningen verktøy som kan øke kvaliteten i og tilfredsheten med forvaltningens saksbehandling, sier professor Camilla Bernt.

Spesialemnet JUS 264-2-A God forvaltningsskikk kombinerer forvaltningsrett med konflikt-, kommunikasjons- og forhandlingsteori. Kurset er spesielt egnet for studenter som sikter seg inn mot en karriere i offentlig forvaltning. Studenter fra andre fakulteter som ønsker å lære mer om god forvaltningsskikk kan også melde seg på.

Har skrevet ny lærebok

Sammen har de holdt kurset siden 2012.

Camilla Bernt og Jan Fridthjof Bernt har også skrevet boken God forvaltningsskikk - rettssikkerhet, kommunikasjon og konfliktforståelse som brukes i kurset.

Boken er en tverrfaglig fremstillingen av metoder som kan brukes for å forebygge skadelige konflikter. I boken kan du også lese om hvilke metoder du kan ta i bruk for å løse konflikter når de oppstår.

Tillit og kommunikasjon

– Det finnes lover og forskrifter som skal sikre at forvaltningen treffer riktige vedtak overfor borgerne. På jusstudiet lærer du mye om dette. Det du lærer mindre om, er hvordan borgerne opplever kommunikasjonen med forvaltningen, og om de problemer den som er tilsatt der kan ha med å få til et tillitsfylt samarbeid med den private. I dette kurset lærer du om hvordan forvaltningen bedre kan ivareta borgeres rettssikkerhet i møte med forvaltningen, og hva du kan gjøre for å kommunisere vedtak og regelverk på en hensiktsmessig måte, sier Camilla Bernt.

– Å behandle folk godt er en verdi i seg selv. At folk opplever at de blir møtt på en skikkelig måte er en forutsetning for at de skal fortsette å anvende offentlig forvaltning, og ikke prøve å gå utenom den, sier Jan Fridthjof Bernt.

I spørreundersøkelser ytrer jusstudenter jevnlig et ønske om mer praksis og praksisnær undervisning. Spesialemnet JUS 264-2-A svarer således til dette ønsket, med praktiske case og trening på kommunikasjon og konflikthåndtering.

Vil du melde deg på dette emnet? Husk fristen 1. februar.