Det juridiske fakultet

– Det kan være mye god underholdning i juss

Når jusstudent Adara Ryum ikke studerer, regisserer hun teaterstykker. – Fellestrekket er at man må sette seg inn i andres liv og konflikter.

Hvem vet, kanskje blir en av dommene jeg har lest teaterstykke etter hvert

Ryum har vært interessert i juss og samfunn hele livet. Like interessert har hun vært i teater, dans og drama. To veldig ulike verdener, med det fellestrekket at man må lære seg å sette seg inn i, tolke og forstå andres livssituasjoner.

– Man må sette seg inn i både en helt ny verden med et eget språk og egne referanser, men også inn i andres liv og konflikter.

– Juss kan være underholdene

Til nå har ikke Ryum hentet inspirasjon fra ekte tvister i jobben som teaterregissør, men hun forteller at juridiske problemstillinger tidvis kan være god underholdning.

– Alt fra arveoppgjør til forsikringsskandaler, bedrageri og svikaktig oppførsel i forbindelse med kontraktsinngåelser er ting man møter på.

Ryum mener det er viktig å drive med andre ting ved siden av jusstudiet.

– Hverken studiet eller livet som jurist gjør at man ikke kan gjøre helt andre ting. Det finnes jo flust i eksempler på forfattere og skapende mennesker som har vært jurister, blant annet Goethe.

Et praktisk og jordnært fag

Ifølge Adara er juss det beste utdanningsvalget blant høyere utdanning i Norge fordi det er et praktisk og jordnært fag.

– Man lærer noe konkret hele veien og det er lite på studiet man ikke får bruk for. Du velger studie, men du velger ikke jobb. Mulighetene er veldig mange.

Hun er opptatt av at studiet har lært henne et språk og en metode som ikke alle har tilgang til. Det er en makt man skal være ydmyk overfor, mener hun.

– Advokater har kunnskap som ikke hvem som helst kan skaffe seg. Det er viktig å ikke glemme at den kunnskapen vi får kan gi oss mye makt i andres liv. Vi må ikke glemme hvordan vi tenkte før man startet på studiet.