Det juridiske fakultet
ONE OCEAN EXPEDITION

Bytter ut klasserom med skutedekk

Jusstudent og havambassadør Nora Giæver har startet sin fire måneders tur over Stillehavet med Statsraad Lemkuhl. I alt seks jusstudenter er med på One Ocean-ekspedisjonen som setter bærekraft på dagsorden.

Nora Giæver
Nora Giæver er jusstudent på slutten av tredjeåret. Nå skal hun tilbringe fire måneder på Statsraad Lemkuhl i Stillehavet, sammen med fire andre jusstudenter fra UiB.
Paulo Serrano

– Jeg ser frem til å få oppleve noe helt nytt, forventer å bli dreven på seiling og få nye og nære venner. Ikke minst forventer jeg å få en større faglig forståelse for havets rolle i en bærekraftig fremtid, sier jusstudent Nora Giæver ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Bergen (UiB).

Hun er en av fem jusstudenter som skal være med Statsraad LemkuhlOne Ocean-ekspedisjonen. Studentene mønstret på Norges største seilskute i Valparaiso søndag 1. mai. I løpet av fire måneder skal de seile over Stillehavet, til øystaten Palau som siste destinasjon. I løpet av strekningen skal de innom flere stillehavsøyer, deriblant Tahiti, Fiji og Samoa. Totalt er det 90 studenter og undervisere fra UiB ombord.

Alternativt undervisningsrom

Giæver tror at det å bytte ut forelesningssalen med Statsraad Lemkuhl vi gi en ganske annerledes pedagogisk opplevelse enn det hun er vant til.

– Jeg tror man får en mer hands on-innfallsvinkel ved å befinne seg på havet når vi lærer om nettopp havet i relasjon til bærekraft. Ved å ha en forskningsrettet tilnærming vil vi få et nærere forhold til og en klarere forståelse for det vi lærer.

– Kunnskapen vil nok også sitte bedre og lengre når man knytter det til et slikt minne. I tillegg vil det være motiverende å få lære i andre omgivelser enn et klasserom, og i omgivelser som er direkte relevante for emnet, sier Giæver.

Hun sier at One Ocean-prosjektet passer godt inn i hennes faglige interesser om bærekraft og hvordan jussen kan bidra til en mer bærekraftig fremtid.

– Det blir også spennende å få innsikt i andre fagdisipliners innfallsvinkel, og danne et tverrfaglig bilde av temaet og dermed en mer helhetlig forståelse. Jeg ser på dette som veldig dagsaktuelt, og håper å gjøre nytte av denne kunnskapen i arbeidslivet i fremtiden, sier Giæver.

Havambassadør fra UiB

Giæver er også en av UiBs deltakere i prosjektet Havambassadørene, som er støttet av Sparebankstiftelsen DNB. Havambassadørene har i oppgave å fremme turen og dens bærekraftsfokus, ved å produsere innhold som kan deles på UiBs sosiale medier.

– Jeg påtok meg rollen fordi jeg trives med med foto og video, i tillegg til at jeg synes bærekraftsformålene er meningsfulle, sier Giæver.

Klar for verden

Giæver sier at hun i det hele tatt er klar for å reise ut i verden, få nye inntrykk og oppleve noe helt nytt.

– Jeg gleder meg veldig til å få oppleve livet til sjøs over en lengre periode på en så fantastisk seilskute, og å være del av et internasjonalt miljø med studenter.

– Det blir også gøy å få oppleve kultur og natur på forskjellige Stillehavsøyer, som jeg ser på som en once in a lifetime-mulighet, sier Giæver.

Er det noe du gruer deg til?

– Jeg er veldig spent på hvordan det blir å ikke se fastland på over en måned, og å gå så lenge uten mobildekning. Jeg vet ikke hvordan jeg vil håndtere dette, men jeg ser frem til å teste ut en helt ny livsstil, sier Nora Giæver.