Det juridiske fakultet
NYTT SPESIALEMNE

Hvordan løse konflikter i forvaltningen?

Våren 2012 tilbys et nytt emne på jusstudiet, hvor konfliktforståelse, mekling og fokus på juristenes møte med mennesker står sentralt.

Barnet skal hete "God forvaltningsskikk: Etikk, kommunikasjon og konfliktforståelse i forvaltningen". Bakgrunnen for å opprette det nye spesialemnet er tanken om at forvaltningen trenger noen ekstra verktøy enn bare den juridiske metode og tradisjonelle saksbehandlerrutiner i sitt møte med borgerne.

I dette møtet kan det oppstå misforståelser og problemer, som i neste omgang kan føre til større eller mindre konflikter. Hvordan kan man oppnå en bedre kommunikasjon mellom forvaltningen og den enkelte borger, som gjør enkeltmenneskers møte med forvaltningen litt blidere?

Initiativtakerne bak emnet er professor Jan Fridthjof Bernt, og førsteamanuensis Camilla Bernt. Med seg på laget har de sivilombudsmann Arne Fliflet. Ph.d.-kandidat Tove Eikrem skal også undervise på emnet.

– Forvaltningen er den juridiske virkeligheten som de fleste av oss møter, sier Jan Fridthjof Bernt.

I møtet med ulike offentlige forvaltningsorganer, er det lett å bli forvirret av jussprat, vanskelige skjemaer, uforståelige brev og standardskriv. Det er lett å føle seg fremmedgjort i møtet med forvaltningen, kanskje fordi man ikke vet hvordan man skal gå frem, eller at det er vanskelig å forstå bakgrunnen for beslutninger og vedtak som tas.

– Veiledning er fortsatt et problem i denne sammenhengen, forklarer Jan Fridthjof Bernt.

Nytenkning

Konfliktforståelse og konfliktmekling representerer en nytt fagområde innenfor rettsvitenskapen, som har fått økende oppmerksomhet over de siste 10 årene.

– Bruken av denne tilnærmingen på offentlig forvaltning er, så vidt jeg vet, noe helt nytt sier Jan Fridthjof Bernt.

Emnet fokuserer på det praktiske aspektet i forvaltningsretten ut fra et kommunikasjons- og konfliktløsningsperspektiv. Med kravet om forsvarlig saksbehandling og rettsikkerhet i bunn, vil man med etikk, kommunikasjon og konfliktforståelse angripe forvaltningen fra en ny vinkel.

Konfliktforståelse, konfliktmekling og fokus på juristenes møte med mennesker er sentralt i emnet. Målsettingen er å gi en ny og mer praktisk rettet tilnærming til rettssikkerhetsdiskusjonen i forvaltningsretten. Undervisningen vil være basert på et samspill mellom juridisk og praktisk problemløsning.

Intensivt kurs

Undervisningsformen på emnet blir nok noe annerledes enn det de fleste juss-studenter er vant til, med et intensivt løp med undervisning hver dag i en uke.

– Dette er et emne som vil gi studenten en aktiv rolle, forklarer Camilla Bernt.

Undervisningen vil bestå av forelesninger, diskusjoner og ulike praktiske øvelser. Det er kun 30 plasser på emnet, så her får studentene større muligheter til å engasjere seg i diskusjoner med faglærere som har mye kunnskap om fagområdet. Både Jan Fridthtjof Bernt, Arne Fliflet og Camilla Bernt vil være tilstede på hverandres undervisning i løpet av kurset, og det vil forhåpentlig bidra til et godt grunnlag for læring og faglig diskusjon.

Stor relevans for alle

Emnet gir både teoretisk kunnskap om forvaltningsrett, og praktiske kunnskaper om kommunikasjon og konfliktforståelse, noe som ikke bare er nyttig for jurister i forvaltningen, men også for jurister som skal samhandle med ulike forvaltningsorganer. Jan Fridthjof Bernt understreker at emnet vil være ekstra relevant for studenter som har tenkt seg ut i en jobb innenfor forvaltningen etter endte studier.

– Emnet vil gi en kompetanse i praktisk saksbehandling som utvilsomt utgjøre en viktig tilleggskvalifikasjon for de som søker tilsetting i et offentlig forvaltningsorgan, sier Jan Fridthjof Bernt.

– Emnet kan også være nyttig og interessant for de som allerede jobber i forvaltningen, legger Camilla Bernt til.