Hjem
Det juridiske fakultet

Utdanningsmelding 2014

Fakultetets utdanningsmelding for 2014 og planer og prioriteringer for 2015.

Hovedinnhold

1. Planer og prioriteringer for 2015.   

I løpet av 2015 vil det avklares om arbeidet med å utvikle ny studiemodell skal videreføres. Dersom fakultetsstyret bestemmer at vi skal gå videre med planene, vil fortsatt utredning av ny studiemodell være sentralt også i 2015. I tillegg vil fakultetet prioritere arbeidet med implementering av fullskala digital eksamen, kvalitetssikring av sensur og klagesensur, og fortsatt arbeid med internasjonalisering.

1.1 Implementering av fullskala digital eksamen

Fakultetsstyret vedtok i februar 2015 å gå over til digital eksamen (styresak 10/15). I april 2015 gjennomføres den første digitale eksamenen i full skala, og vårens eksamen i JUS133 Rettskilde og metodelære er pilot. Dersom gjennomføringen av denne eksamenen blir vellykket, er målet at det innføres digital eksamen på alle de obligatoriske emnene fra og med høsten 2015.

1.2 Kvalitetssikring av sensur og klagesensur

Etter en endring i universitets- og høyskoleloven, gjennomføres all klagesensur f.o.m. 1.8.2014 som blindsensur. Erfaringene så langt viser at det gjøres flere endringer nå enn under systemet der klagekommisjonen hadde kunnskap om opprinnelig karakter. Situasjonen overvåkes nøye, og det vil i samråd med de kursansvarlige bli vurdert om ytterligere tiltak må settes inn for å sikre kvaliteten både på sensur og klagesensur. I dette arbeidet vil vi ha tett dialog med JSU.

1.3 Internasjonalisering

I 2015 vil vi arbeide med å opprette et spesialemne om utvalgte temaer i kinesisk rett, undervist av vitenskapelig ansatte ved Renmin University School of Law og Shandong University School of Law. Oppstart av dette spesialemnet vil trolig skje først i 2016. Videre vil vi utrede mulige modeller for å gjøre bedre bruk av undervisningskreftene og -kompetansen som kommer til fakultetet på lærerutvekslingsopphold gjennom Erasmus+ programmet. I tillegg vil utvikling av samarbeid med National Law University Delhi være sentralt.


2. Oppfølging av prioriteringer omtalt i utdanningsmeldingen for 2013: Studiekvalitets- eller læringsmiljøtiltak fakultetet har hatt særlig oppmerksomhet om i 2014

2. 1 Ny studiemodell?

I 2014 har en komité nedsatt av fakultetsstyret utredet en potensiell deling av dagens femårige mastergrad i en treårig bachelorgrad og en toårig mastergrad. Studieordningskomitéen overleverte sin delinnstilling 1 i februar 2015. Komiteen anbefaler ikke en deling av dagens femårige mastergrad nå, men foreslår likevel store endringer i oppbyggingen av masterprogrammet i rettsvitenskap.

2.2 Digitalisering

2014 har først og fremst blitt benyttet til utprøving av nytt utstyr, testing av nye typer opptak ved fakultetet og eksternt, og kvalitetsheving av eksisterende opptaksformer. Fakultetet tilbyr filmopptak (podcast) av alle forelesninger på emner på 1. – 4. studieår og flere spesialemner. Filmopptakene legges ut på en egen emneblogg (Edublogs), som kun er tilgjengelig for studenter som tar emnet. Det arbeides også med å trekke digital forskningsformidling tettere inn i undervisningen.

2.3 Andre studiekvalitets- eller læringsmiljøtiltak i 2014

Gjennomgang av alle kurs

I perioden november 2014 til januar 2015 gjennomførte fakultetet en bredere gjennomgang av samtlige emner på de fire første studieårene, i tillegg til den vanlige kursevalueringen. Formålet var å kartlegge de sterke sidene ved emnene, identifisere utfordringer og synliggjøre gode undervisningstiltak. En rekke observasjoner fra gjennomgangen vil bli fulgt opp i 2015.

Masteroppgaver

I 2013 og 2014 ble det vedtatt endringer i undervisningsstrukturen for JUS399 Masteroppgave for å styrke den faglige oppfølgingen av studentene. Fagansvarlige gir nå veiledning om valg av problemstilling i fagmøter og i en egen emnebank. Studentene blir plassert i faggrupper basert på temaet de skriver om, og må delta på en obligatorisk workshop i sin faggruppe. Studentene skal skrive et eget workshop-notat, og i tillegg lese medstudenters notater som forberedelse til obligatorisk workshop i faggruppene.

Internasjonalisering

I 2014 har fakultetet utarbeidet ny handlingsplan for internasjonal virksomhet for perioden 2014-2015 der fortsatt samarbeid med Russland, Kina, USA og Canada har prioritet. Fakultetet har i 2014 inngått nye utvekslingsavtaler i Kina, USA og Canada, og fått innvilget søknader om tre samarbeidsprosjekt finansiert av SIU.    I 2014 var det 289 som oppnådde graden master i rettsvitenskap, og 149 av disse (51,6 %) hadde utvekslingsopphold som del av graden.  Slike tall tilskrives fakultetets mangeårige og kontinuerlige satsing på internasjonalisering og god tilrettelegging for inn- og utveksling.

I årene som kommer kan vi likevel vente en nedgang i andelen som har hatt et utenlandsopphold, ettersom vi ser en relativt stor nedgang i totaltallet for utvekslingsstudenter fra 2013 til 2014. Nedgangen er størst blant de utreisende studentene, fra 192 til 127 studenter (33 % nedgang). Fakultetet har ingen god forklaring på denne nedgangen. Søknadstallene for utveksling studieåret 2015/2016 er de nesthøyeste i fakultetets historie, dermed kan vi anta at de lave tallene i 2014 kun er uttrykk for tilfeldig variasjon. 


3. Utfordringer i studiekvalitets- eller læringsmiljøarbeidet i 2014


Rehabilitering av Dragefjellet skole har ført til at fakultetet har måttet bruke lokaler andre steder på Nygårdshøyden til både undervisning og lesesalsplasser. Kompensasjonslokalene har fungert tilfredsstillende.

Et høyt antall studenter på masterprogrammet i rettsvitenskap har behov for tilrettelegging ved eksamen på grunn av fysiske plager. En del av plagene kan avhjelpes ved at studentene bruker PC på eksamen. Overgangen til digital eksamen vil derfor redusere behovet for tilrettelegging til eksamen, og er dermed også et læringsmiljøtiltak.


4. Studieprogramevalueringer. Gjennomføring i 2014 og planer for 2015


Masterprogrammet i rettsvitenskap som helhet ble sist evaluert i 2013. Som nevnt i punkt 2.3 ovenfor, har fakultetet i 2014 hatt en gjennomgang av samtlige emner på 1. -4. studieår. Videre har fakultetet gjennomført en større undersøkelse blant studentene på 1. og 2. studieår om arbeidsgruppene og arbeidsgruppeledernes rolle.

I 2015 vil evaluering av innføring av digital eksamen være sentralt, i tillegg til de jevnlige referansegruppemøtene på 1.-3. studieår og spørreundersøkelser og/eller referansegruppemøte på 4. og 5. studieår.

5. Planer for opprettinger/nedlegginger av studieprogram, fordeling av studieplasser for 2016


I juni 2014 vedtok universitetsstyret oppretting av et midlertidig toårig masterprogram i rettsvitenskap med 30 studieplasser, og fakultetet tok opp 30 studenter til programmet. Opptak til dette studieprogrammet i 2015 forutsetter at fakultetet tilføres friske midler fra departementet som dekker utgiftene ved de nye studieplassene. Det er ikke avklart om departementet stiller nødvendige midler til disposisjon for videreføring av programmet.   

Avhengig av hva som blir bestemt videre om en mulig omlegging av masterprogrammet i rettsvitenskap, kan det bli aktuelt å opprette et treårig bachelorprogram og et toårig masterprogram i rettsvitenskap. Dette vil i så fall være aktuelt tidligst høsten 2016.

6. Vurdering av styrken i fagmiljøet


Fakultetet har fortsatt en underdekning på undervisningsressurser, og dette gjør det vanskelig å realisere ytterligere kvalitetshevende tiltak. Situasjonen bedrer seg noe fra år til år. I 2014 tilsatte vi en ny professor og en ny førsteamanuensis, i tillegg til at to førsteamanuenser tiltrådte etter å ha blitt formelt tilsatt tidligere år. Dette førte til at forholdstallet mellom antall studenter på masterprogrammet i rettsvitenskap og fast vitenskapelig ansatte i undervisningsstillinger sank fra 44,1 til 39,1 studenter. 

7. Aktivitet i etter- og videreutdanning. Status i 2014 og planer for 2015


I 2014 ble JUR640 Planrett (15 studiepoeng) tilbudt som etter- og videreutdanningskurs ved fakultetet. Emnet tilbys i 2015 også, og i dialog med de kursansvarlige vil det i løpet av 2015 arbeides med å utvikle en modell for nettbasert videreutdanning som kan prøves ut for deler av dette emnet tidligst fra våren 2016.

Fakultetet hadde eget alumniarrangement knyttet til UiB sine alumnusdager i 2014 og videreutvikler sitt lokale tilbud i 2015. Fakultetet vil fortsette å bidra med relevante juridiske foredrag på Faglig-pedagogisk dag.