Det juridiske fakultet

Nå kan du se årets Rokkanforelesning på nett

I forbindelse med 200-årsmarkeringen av Norges Høyesterett, ble den årlige Rokkanforelesningen i år holdt av professor Lee Epstein. Se video!

Rokkan Lecture 2015: Lee Epstein - The Study of Judicial Behavior

Lecture by professor Lee Epstein
Produsent:
Dragefjellet Centre of Learning and Communication

Professor Lee Epstein er en av verdens fremste domstolsforskere. I videoen over kan du se hele forelesningen hun holdt i Universitetsaulaen 22. september.

I forskning og undervisning har Epstein fokusert på rettslære, juridiske institusjoner og på atferden til dommere. Forelesningen er på engelsk under tittelen The Study of Judicial Behavior.

Epstein er Ethan A.H. Shepley Distinguished University Professor ved Washington University i St. Louis, men underviser også i rettslære ved Universitetet i Chicago og er en av hovedpersonane bak The U.S. Supreme Court Database Project. Alene og i samarbeid med andre har hun forfattet over 100 vitenskapelige artikler og 17 bøker.

Rokkanforelesningen er et årlig arrangement i regi av Institutt for samanliknande politikk. Siden Erik Allardt holdt den første Rokkanforelesningen i 1981, har Rokkanforelesningen trukket 34 ledende samfunnsvitere til Bergen.