Det juridiske fakultet

Givende samarbeid med Penn State Law

Det juridiske fakultet tilbyr amerikanske studenter studieplass kombinert med et «internship» i Bergen for å gjøre fakultetet mer attraktivt for amerikanske studenter.

Fasaden av Penn State Law
Samarbeidsavtalen med Penn State Law gir opp til fem studenter fra Det juridiske fakultet i Bergen studieplass ved Penn State i året.
Nathalie Gaulier

Dette semesteret studerer amerikaneren Tucker Andersson ved Det juridiske fakultet i Bergen, samtidig som han har et internship hos Bergen Teknologioverføring AS (BTO) sin juridiske avdeling. Ordningen er en del av samarbeidsprosjektet Det juridiske fakultet inngikk med BTO og Pennsylvania State University i 2014. Prosjektet er finansiert av midler fra Senter for internasjonalisering av utdanning (SiU).

Internasjonal koordinator ved Det juridiske fakultet, Nathalie Gaulier, håper at dette er en ordning flere bedrifter etter hvert vil være med på, slik at fakultetet kan tilby flere internasjonale studenter internship i Bergen.

– En portefølje med tilgjengelige internship-plasser vil være en fordel for oss i avtaler  med både nåværende og potensielle samarbeidspartnere, særlig i USA. Vi håper det vil bidra til å sikre gjensidig studentutveksling med amerikanske universiteter, forklarer Gaulier.

Det lille ekstra

Noe av bakgrunnen for samarbeidet mellom Det juridiske fakultet, Penn State Law og BTO er at Det juridiske fakultet ønsker flere amerikanske studenter til Bergen. Penn State Law er attraktivt for norske studenter, og flere jusstudenter fra UiB reiser dit for å studere hvert semester. Målet med alle utvekslingsavtaler er imidlertid at studentutvekslingen skal være gjensidig, noe som har vist seg særlig utfordrende med de amerikanske samarbeidsuniversitetene.

– Amerikanske studenter er mer nølende til utveksling, og de er ofte ute etter «det lille ekstra» når de bestemmer seg for hvor de vil dra, forteller Gaulier.

«Det lille ekstra» kan være et internship, som Tucker ble tilbudt dette semesteret. Han er veldig fornøyd med opplegget så langt.

– Semesteret mitt i Bergen har vært en flott blanding av selvstendighet og tilpasning til et nytt land og et nytt studiesystem. Den juridiske utdanningen i Norge setter uavhengig forskning og selvstendige studier høyt, og et internship hos BTO gjør det mulig for meg å bruke mine ferdigheter innenfor juridisk forskning og skriving i mange ulike prosjekter. Livet i Bergen har inspirert meg til å få gode studievaner, og arbeidet ved BTO har videreutviklet de ferdighetene som kreves for å gjøre suksess innenfor forretningsjuss. Jeg kan ikke få sagt tydelig nok hvor flott denne opplevelsen har vært, forteller Tucker.

Forskningssamarbeid

Samarbeidsprosjektet mellom universitetene har også ført til et nærmere akademisk samarbeid mellom forskere i Bergen og forskere ved Penn State Law.  Det er innledet et samarbeid innen immaterielle rettigheter, noe som gjorde BTO til en relevant samarbeidspartner i prosjektet.

I oktober besøkte flere ansatte fra Bergen Penn State Law. På programmet stod workshops og gjensidige forelesninger, i tillegg til at de besøkende fra Bergen fikk lære om de teknologiske verktøyene Penn State Law bruker i undervisningen. Penn State blir sett på som et foregangsuniversitet innen digital undervisning i USA – enda en grunn til at Det juridiske fakultet ønsker et tettere samarbeid. Visedekan for digitalisering, Knut Martin Tande, ble imponert over noen av løsningene de fikk se under besøket.

– De tekniske løsningene til Penn State Law er avanserte, spesielt infrastrukturen de har for videooverføring mellom de ulike campusene. Løsningene er integrerte i interiøret, med mikrofoner på alle seteplasser og kamera som kan zoome inn på hver enkelt student. På denne måten blir opptakene mer levende og studentaktive. Vi ønsker oss et lignende system her ved fakultetet, slik at vi kan overføre undervisningen vår til andre universiteter og høyskoler, forteller Tande.

Veien videre

Det juridiske fakultet ser frem til fortsettelsen av samarbeidet med Penn State Law og BTO. Penn State Law er nå i gang med å søke etter den riktige studenten å sende til Bergen for studier og internship høsten 2016. Studenter fra Bergen som ønsker å utveksle til Penn State studieåret 2016/2017 kan søke om dette innen 1. februar.