Klinisk institutt 1

Det er sunt å prompe

KLinisk Institutt 1s professor Trygve Hausken skiller mellom ”geriljaene” og ”bråkeprompen”, og forteller til NRK Hordaland at det er sunt å prompe.

www.colourbox.no

-Hadde vi ikke hatt tarmgass, hadde vi strøket med ganske raskt, forteller Hausken. Tarmgassen inneholder nemlig næringsstoffer som vi trenger. Det går til sammen 30 liter gass gjennom tarmsystemet i døgnet. Opp til 2,5 liter av gassen blir sluppet ut. De fleste av oss slipper luft mellom 10 og 22 ganger i døgnet.

Les hele artikkelen her.

Dette illustrerer tydelig at det finnes mangt og meget av kompetanseområder rundt om på instituttet vårt! Vi henstiller alle kolleger til å foreta denne sunne aktiviteten mest i friluft. Som rallykjører Petter Solberg skal ha sagt (om kollisjoner): “It’s not the fart that kills you, it’s the smell”!