Matematisk institutt

Hvor arbeider man med utdannelse i ren matematikk?

Hva blir en med utdannelse i ren matematikk? Svaret er vel helst at ingenting gir deg bedre forutsetninger for å få de beste jobbene. Idag er en aldri ferdig utlært innenfor noe, men vil hele tiden lære seg nye ting. Man kommer også gjerne til stadier der man ønsker å gjøre andre og nye ting. Og et studium i ren matematikk utvikler nettopp modenheten og ferdighetene i å kunne møte utfordringene som et variert arbeidsliv gir. Her er et utvalg av våre kandidater og hvor de jobber.

Masterprogrammet i ren matematikk gir deg solide ferdigheter i selvstendig arbeid, i å tilegne deg sammensatt og teknisk stoff, samt i å resonnere omkring og presentere dette. Dette er egenskaper som er etterspurte og viktige i yrkeslivet, og gir våre kandidater stor fleksibilitet og tilpasningsevne til forskjellige yrker. Som eksempler kan nevnes yrker innen tele- og informatikk, oljerelatert virksomhet, finans, forsikring, forvaltning, forskning og undervisning. Du kan for eksempel arbeide som lektor dersom du også gjennomfører praktisk-pedagogisk utdanning. Går du videre med doktorgrad, er forskerstillinger innen høyskoler og universiteter både i Norge og resten av verden aktuelle.

American Mathematical Society har laget en oversikt over hvor personer med en bachelorgrad i matematikk jobber. Her forteller de om hvordan kompetanse og modenhet i matematikk har vært nyttig for dem i deres arbeide.