Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Statsbesøk

Islandsk-norsk besøk på Havobservasjonslaboratoriet

Rektor Dag Rune Olsen var vert da kong Harald og Islands president Guðni Jóhannesson besøkte Norsk Havlaboratorium og VilVite.

Statsbesøk i snødrev

STATSBESØK: Islands president og H.M. Kong Harald besøkte VilVite og Norsk havobservasjonslaboratorium.
Produsent:
UiB

Statsbesøket fra Island er det første i Norge på 20 år. På VilVite inviterte Innovasjon Norge, Promote Iceland, den islandske ambassaden i Norge og Universitetet i Bergen til seminar og paneldiskusjon om bærekraftig bruk av marine ressurser.

Senere ble det besøk på Norsk havobservasjonslaboratorium på Marineholmen for å se på dyphav-teknologi. Følget fikk merke makrell før de dro videre til Aulaen og lunsj med Bergen kommune.

Under det høytidelige besøket av Islands president Guðni Th. Jóhannesson og Hans Majestet Kong Harald V, ble det signert en samarbeidsavtale mellom Universitetet i Bergen og Universitetet på Island.