Hjem
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Studieutvalget ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Studieutvalget

Studieutvalget er fakultetets øverste utvalg for alle saker som angår studier og utdanning

Hovedinnhold

Sammensetning

Studieutvalget er utdanningsdekanens rådgivende organ, og består av fakultetets utdanningsledere, leder for fakultetets studieseksjon (studiesjef) og studentrepresentanter. Andre sentrale aktører innen utdanning på fakultetet kan i perioder oppnevnes som medlemmer av utvalget, utpekt av (utdannings)dekanen.

Medlemmer f.o.m. august 2021:

  • Sigrunn Eliassen, utdanningsdekan, leder
  • Anne Bjune, utdanningsleder, Institutt for biovitenskap
  • Kjersti Birkeland Daae, utdanningsleder, Geofysisk institutt
  • Bjørn Ian Dundas, utdanningsleder, Matematisk institutt
  • Berit Oline Hjelstuen, utdanningsleder, Institutt for geovitenskap
  • Fredrik Manne, utdanningsleder, Institutt for informatikk
  • Svein Are Mjøs, utdanningsleder, Kjemisk institutt
  • Jorun Nyléhn, leder for lektorutdanningsutvalget
  • Kjartan Olafsson,utdanningsleder, Institutt for fysikk og teknologi
  • Ingrid Christensen, studiesjef
  • Siren Jenssen Økland, student, leder av Realistutvalget
  • NN, student, medlem av Realistutvalget

Mandat

Utvalget skal bidra til å utvikle og realisere fakultetets utdanningsstrategi i et kollegialt fellesskap preget av deling og samhandling. Særlig viktig er kontinuerlig utvikling av fakultetets samlede program- og emneportefølje og læringsmiljø for studenter og ansatte.

Studieutvalget skal blant annet gi råd til fakultetsledelsen om:

  • opprettelse og nedleggelse av studieprogram
  • opprettelse og nedleggelse av emner
  • større endringer i studieprogrammer og emner som inngår i flere studieprogram
  • koordinering av studietilbudet ved fakultetet, herunder praktiske og ressursmessige utfordringer på tvers av instituttene.
  • deltakelse i tverrfakultære og tverrinstitusjonelle studieprogram
  • dimensjonering og opptaksrammer
  • tiltak for bedre rekruttering til, gjennomføring av og studentoppfølging i studieprogrammene
  • utvikling av studentenes faglige og profesjonelle kompetanse, herunder etter- og videreutdanning
  • internasjonalisering og studentmobilitet.
  • kvalitetssikring av fakultetets studieprogram.
  • utfyllende regler for gradsstudier ved fakultetet
  • endringer i programstyrenes mandat