Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Dyp geotermisk energi - ny satsing ved UiB

Dyp geotermisk energi har et enormt potensial for tilnærmet utslippsfri produksjon av kraft og varme.

Dyp geotermisk energi er varme fra jordens indre. I gjennomsnitt stiger temperaturen med 30 grader C for hver kilometer ned i jordskorpen, og varmestrømmen gjennom jordskorpen er 59mW/kvm. To tredeler av denne varmestrømmen skyldes varme fra jordens kjerne og mantel, mens resten har sitt opphav i naturlig radioaktivitet i jordskorpen. Dersom all den geotermiske energien mellom 3 og 10 km dybde var tilgjengelig for utvinning, ville den kunne dekke verdens energibehov i flere hundre tusen år. I dag er geotermisk energi en signifikant bidragsyter blant de fornybare energikildene, men står likevel bare for 0.414 % av verdens totale energiforbruk (IEA, 2007). Utfordringen ligger i å gjøre en større del av den geotermiske ressursen tilgjengelig.

Ved Universitetet i Bergen finnes det en rekke miljø som har de faglige forutsetninger for en satsing på dyp geotermisk energi basert på spesialkompetanse i geologi, fysikk og anvendt og beregningsorientert matematikk. Vi håper derfor å snart få etablert et Forskningssenter for Miljøvennlig Energi (FME) innen dyp geotermisk energi.

I september 2007 skrev Inga Berre og Jan Martin Nordbotten en kronikk i Bergens Tidende som peker på potensialet i denne energikilden.