Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Årets teknologistudent er Maria Teresa Bezem!

Etter knallhard konkurranse fra dyktige teknologistudenter fra hele landet, var det til slutt Maria Teresa Bezem som gikk av med seieren i konkurransen om å bli Årets Teknologistudent.

Hvert år blir årets teknologistudent kåret av FMC Technologies i samarbeid med Universum. Juryen vektlegger i sin vurdering kreativitet, initiativ samt at studenten gir av seg selv, sin kunnskap og sine erfaringer overfor omgivelsene. Et viktig kriterium er også studentens evne til å kombinere dette med sterke faglige resultater. Premien er et reisegavekort på 20.000 kroner, og dette året var det UiBs egen Maria Teresa Bezem som sikret seg både heder, ære og et velfortjent reisegavekort.

I en pressemelding skriver FMC Technologies Inc. følgende om begrunnelsen:

Bezem, som til daglig studerer nanoteknologi ved Universitetet i Bergen, skilte seg ut med sine sterke akademiske resultater og imponerende faglige engasjement og innsats i frivillig arbeid.

- Det er en glede å dele ut denne prisen til en så verdig vinner som Maria Teresa Bezem. Hennes brede engasjement i ulike studentforeninger, forskningsinitiativer og faglige aktiviteter, kombinert med sterke akademiske resultater, gjør meg dypt imponert, sier Tore Faanes Manager System Engineering

- Det er en tøff utvelgelsesprosess for å kåre vinneren. Vi har vurdert mange gode kandidater og Maria skilte seg klart ut som en verdig vinner, sier Faanes som selv delte ut prisen.

Bezem kommer opprinnelig fra Nederland men flyttet i ungdomsårene til Bergen. Hun har en Bachelorgrad i nanoteknologi fra Universitetet i Bergen, og har i tillegg til en rekke tillitsverv og faglige engasjement vunnet prisen Unge Forskere i 2007 med prosjektet ”Population Models”, en oppgave der matematiske modeller evalueres ved å anvende dem på data av torskebestanden i Norskehavet. For denne utmerkelsen kvalifiserte Bezem seg til det uoffisielle verdensmesterskapet for unge forskere som fant sted i Atlanta, USA, våren 2008. Hele 65.000 unge forskere over hele verden kjempet den gangen for å nå finalen, og sammen med 4 fra Danmark og en medstudent fra Bergen var Maria Nordens eneste deltagere i finalen.