Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Intervju med vinneren av undervisningsprisen 2014/2015

I dag var det utdeling av Undervisningsprisen 2014/2015. Her kan du lese intervju med vinneren Aurelia E. Lewis.

Aurelia Lewis
Utdeling av undervisningsprisen 2014/2015. Fra venstre: dekan Helge K. Dahle, leder for realistutvalget Roymond Olsen, prodekan for utdanning Harald Walderhaug og prisvinner Aurelia Lewis.
Torill Eidsvaag

På fredag ble det annonsert at førsteamanuensis Aurelia E. Lewis ved molekylærbiologisk institutt vant undervisningsprisen for studieåret 2014/2015.

I dag ble prisen delt ut av dekan Helge K Dahle, prodekan for utdanning Harald Walderhaug og leder for Realistutvalget Roymond Olsen i forbindelse med åpningen av PåVei.

Under kan du lese intervju med vinneren.

Først og fremst: gratulerer så mye! Hva betyr det for deg å bli nominert til en slik pris?

Tusen takk! Det betyr veldig mye for meg og nyheten kommer på et veldig riktig tidspunkt. Man er alltid litt usikker på om man gjør en god jobb. En god feedback gir deg energi og pågangsmot til å gjøre det enda bedre.

Kan du fortelle litt om din bakgrunn?

Jeg er opprinnelig fransk, men har bodd og studert mange forskjellige steder. Jeg studerte i Frankrike (universitetene i Tours og Orleans) helt til 3. året på bachelor. I 1994 flyttet jeg til vest-London og tok en master i medisinsk genetikk med immunologi. Jeg ble igjen i England etter dette og tok en PhD ved Birmingham University under en fantastisk veileder: Margaret C. Eggo. Etter PhDen flyttet jeg til USA for å ta en postdoktor. Også her hadde jeg fantastisk veiledning fra en dame som het Judy Meinkoth.

Etter noen år returnerte jeg til Europa og landet i Bergen for en ny postdoc-stilling med Marit Bakke på institutt for biomedisin – igjen en fantastisk dame! Jeg fikk så en forskerstilling ved PROBE og jobbet her med Clive D’Santos, en veldig engasjert mann som jeg lærte mye fra! Til slutt fikk jeg den stillingen jeg har nå som førsteamanuensis ved Molekylærbiologisk institutt.

I begrunnelsen står det blant annet at du er god på alternative undervisningsformer og digitalisering. Kan du gi noen eksempler på hvordan du underviser?

Jeg prøver å komme mest mulig i kontakt med studentene når jeg underviser, men jeg føler stadig jeg har noe å jobbe med her. Det tar tid og erfaring å få det til.

Jeg prøver også å bryte opp forelesningene med relevante videoer og hvis jeg har tillatelse (ikke blir stoppet av opphavsrett) legger jeg dem gjerne ut på MiSide. Jeg bruker også andre kilder enn bare pensumboken, enten andre bøker, oppdaterte reviews eller forskningsnyheter om dette er relevant. Vår instituttleder, Rein Aasland, er også en god inspirasjon. Han har mange idéer som han gjerne deler.

Det blir også trukket frem at du motiverer studentene til videre studier innenfor fagområdet. Hva gjør du for å få til dette?

Jeg holder studentene informert om hva de kan gjøre videre. Det kan for eksempel være hvilke kurs de bør ta, om det kommer noen relevante seminarer på instituttet eller om det lyses ut relevante sommerprogram eller traineeships ved andre universiteter. Dersom det er muligheter til det er studentene også velkomne til å gjøre prosjekter på laben her.

Du underviser både på bachelor- og masternivå. Hva er hovedforskjellen(e) på å undervise store grupper på innføringsemner og mindre grupper mer videregående emner?

Anonymiteten som følger med svært store klasser i innføringskurset MOL100 står i kontrast til undervisning på høyere nivå. Kurset tas også av studenter med veldig ulike bakgrunner og dette kan være en utfordring.

Vi får mer personlig kontakt med masterstudentene. Det kan likevel være utfordrende å sørge for at interessen for faget opprettholdes på et høyere nivå.