Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Åpent for alle

Populærvitenskapelig foredrag om "The dark side of the Universe" - av Katherine Freese

Lurer du på hva som befinner seg mellom stjerner og planeter? Hva mørk materie og mørk energi egentlig er? En av verdens ledende eksperter på universets opprinnelse og utvikling, samt på universets ultimate skjebne, vil garantert kunne gi deg noen av svarene! Foredraget holdes på engelsk.

Illustrasjon av mørk materie - stjerne klynge
Illustrasjonsbilde
Creative commons license

Om foredraget (holdes på engelsk/held in english)
Lurer du på hva som befinner seg mellom stjerner og planeter? Hva mørk materie og mørk energi egentlig er? En av verdens beste forskere innen emnet vil garantert gi deg noen av svarene. Foredragsholderen er en av verdens ledende forskere og eksperter på universets opprinnelse og utvikling, samt på universets ultimate skjebne. Tirsdag 26. juli holder hun et populærvitenskapelig foredrag på Studentsenteret som er åpent for alle. Foredraget begynner kl. 18.15.

Hendelsen finnes også på Facebook.

Om foredragsholderen
Katherine Freese er professor i teoretisk fysikk. Hennes ekspertise er innen kosmologi og astropartikkelfysikk. Hun har jobbet med modeller for universet og hvordan universet var rett etter Big Bang. Hun har jobbet med å identifisere det fysikerne kaller "mørk materie" (den delen av universet som ikke er synlig fordi det ikke sender ut lys) og "mørk energi" (en ukjent form for energi som fysikerne ennå ikke vet hva er).

Professor Freese er høyt merittert og har mange verv, ærestitler og posisjoner ved forskjellige institutt. Hun har tidligere vært direktør for NORDITA (Nordisk Institutt for Teoretisk Fysikk) i Stockholm, nå er hun professor ved University of Michigan. Hun har bidratt til å bringe fysikkforskning ut i media og har blitt omtalt i New York Times, Scientific American, New Scientist, National Public Radio, BBC, Boston Globe, Dallas Morning News, og andre populære mediekanaler. Hennes opptredener på TV inkluderer "Through the Wormhole" med Morgan Freeman på Science Channel; CBC radio; TV Ontario; Big Think; The World Science Festival in New York; og Isaac Asimov Debate ved Museum of Natural History i New York.

Hun er også forfatter av den populærvitenskapelige boken "The Cosmic Cocktail: Three Parts Dark Matter", utgitt i 2014.