Det medisinske fakultet
FORSKNING | KOSTHOLD

Overvektige kan med fordel spise oppdrettslaks

Oppdrettslaks har vært forbundet med miljøgifter og negative helsekonsekvenser som diabetes 2 blant folk i faresonen. Nå har UiB-forskere funnet at overvektige med fordel kan spise denne type fisk.

Oddrun Gudbrandsen
Oddrun Gudbrandsen har funnet ut at stort inntak av oppdrettslaks har gunstig effekt på blodsukkerregulering hos overvektige.
Kim E. Andreassen

I løpet av de siste årene har det kommet en del motstridende meldinger om det er sunt å spise oppdrettslaks eller ei.  Nå har forskere ved Klinisk institutt 1 ved Universitetet i Bergen (UiB), forsket på konsekvensene av å spise oppdrettslaks blant overvektige personer som kan være i faresonen for en del sykdommer.

Bedre regulering av blodsukker

Ifølge forsker Oddrun Anita Gudbrandsen ved Klinisk institutt 1, ved Universitetet i Bergen, så er det enkelte som frykter at et høyt inntak av oppdrettslaks blant annet kan øke risikoen for å få diabetes type 2 og et svekket immunforsvar blant overvektige, på grunn av miljøgifter og for mye omega 3-fett.

– Vi fant ingen tegn på det, heller tvert imot. De som spiste oppdrettslaks fikk bedre blodsukkerregulering og bedre sammensetning av hvite blodceller. Vi så også tegn til at de hvite blodcellene ble bedre til å spise bakterier, sammenlignet med de i kontrollgruppen, sier Gudbrandsen til bt.no

Studien ble utført på en gruppe med 81 overvektige deltakere. Disse personene ble fordelt i tre grupper. En gruppe fikk servert laks fem ganger i uken i åtte uker, en gruppe fikk servert torsk like ofte og lenge, mens den tredje gruppen spiste som de pleier, men hadde ikke lov til å spise fisk.

Smidige blodceller

Gudbrandsen tror at de gunstige effektene skyldes at laksefilet inneholder både fiskeproteiner og fiskefett. Disse har hver for seg vist seg å ha gunstig effekt på blodsukkerregulering.

– Vi tror også at omega 3-fett fra fisken kan føre til at de hvite blodcellene blir smidigere og mer effektive mot bakterier, sier hun.

I gruppen som fikk servert torsk fem ganger i uken i en åtteukers periode, så forskerne derimot ingen særlig effekt, men de så en positiv endring i sammensetning av de hvite blodcellene.

Studien ble nylig publisert i British Journal of Nutrition.