Det medisinske fakultet
FREMTIDENS FORSKERE

Skal undersøke lungehelse fra munnen

Forsker Randi Jacobsen Bertelsen ved Klinisk institutt 2 er i finalerunden til et prestisjetungt EU-stipend. I prosjektet skal hun forske på munnhulens påvirkning på lungehelse.

Randi Jacobsen Bertelsen
FORSKER PÅ MUNNBAKTERIER: Randi Jacobsen Bertelsen er i finalerunden til et ERC Starting Grant.
Kim E. Andreassen

Randi Jacobsen Bertelsen ved Klinisk institutt 2 ved Universitetet i Bergen (UiB) er nå i finalerunden til et såkalt ERC Starting Grant fra det Europeiske forskningsrådet (ERC).

I prosjektet skal hun forske på hvordan bakteriesammensetningen i munnen påvirker lungesykdommer.

– Bakteriesammensetningen i munnhulen har mye å si for lungehelsen, men kan også ha en sterk påvirkning på betennelsesdannelser i hele kroppen, sier Bertelsen.

– For eksempel har forskning vist at betennelse i tannkjøttet (periodontitt) påvirker risiko for hjertekarsykdommer.

Skal forske på unge og friske

Bertelsen har i mange år vært opptatt av hvordan miljøpåvirkning øker risikoen for å utvikle astma og allergi.

Tidligere har hun arbeidet mye med hvordan plastmyknere og antibakterielle kjemikalier påvirker astma og allergi. I løpet av de siste årene har hun særlig arbeidet med hvordan disse kjemikaliene påvirker bakteriesammensetningen i munnhulen.

Med ny teknologi kan forskere kartlegge alle typer bakterier som finnes i kroppen. På denne måten har forskere sett at bakteriene som finnes i munnhulen i hovedsak er kilden til bakteriene man finner i lungene

– Frem til nå har forskere hovedsakelig studert eldre kolspasienter i forhold til hvordan tannhelse og bakteriene i munnhulen påvirker sykdomsstatus. I prosjektet som jeg har søkt midler til, skal jeg kartlegge munnhygienen til en ung og frisk gruppe personer og se nærmere på bakteriene mellom tannkjøttet og tennene, sier Bertelsen.

Viktig tiltak for folkehelse

Bertelsen har tilgang på data fra Bergen samt studiesentre i Tartu i Estland og fra Melbourne i Australia. Det gjør det mulig å sammenligne populasjoner fra forskjellige geografiske områder.

– Dersom man blir bedre i stand til å vise at forbedret munnhygiene fører til bedre lungehelse, mindre betennelsessykdommer og hjertekarsykdommer, så er dette veldig bra og enkelt tiltak i et folkehelseperspektiv, sier Randi Jacobsen Bertelsen.