Det medisinske fakultet
FORSKNING | POLITIKK

UiB-forskning kan endre britiske arbeidsregler

Øistein Svanes´ og Cecilie Svanes´ forskning på skadevirkningene av vaskemidler ble nylig lagt frem i det britiske parlamentet. Britiske arbeidsregler kan bli endret.

House of Commons
FRA FORSKNING TIL PRAKSIS: Forskning fra UiB kan endre regler for renholdsarbeidere.
UK Government

Renholdsarbeid kan være like skadelig som røyking når det gjelder reduksjon i lungekapasitet. Det viste en studie utført av stipendiat Øistein Svanes ved Klinisk institutt 2, Universitetet i Bergen (UiB).

Mandag 14. mai ble studien satt på dagsorden i det britiske parlamentet for å få regjeringen til å endre reglementet for bruk av vaskemidler blant renholdsarbeidere.

Tidligere parlamentsmedlem (MP) Sally Keeble (Labour), som startet bevegelsen, meddelte i forrige uke i en e-post at:

“Monday an Early Day Motion is being tabled in the House of Commons in the UK Parliament. The text of it is set out below:

”That this House notes research by the Department of Clinical Science at Bergen University which shows that exposure to cleaning products can be as damaging to lung function as smoking 20 cigarettes a day; further notes the occupational health risks faced by people who work as cleaners; expresses dissatisfaction at the current regulation of cleaning products; and calls on the government to bring forward proposals for labelling of cleaning products to warn of the health risks, to work with the industry to make such products as safe as possible, and to bring forward regulations to minimise health risks.”

Bred politisk støtte

Keeble sier at hun fikk MP Helen Hayes (Labour) til å fremme forslaget i det britiske underhuset (House of Commons). Saken har til nå vekket stor oppmerksomhet og fått stor støtte blant britiske parlamentsmedlemmer. Til nå har rundt tjue medlemmer signert forslaget om å endre reglene, ifølge Keeble.

– Det unike er at støtten kommer fra de fleste partiene, fra The Conservative Party til The Scottish National Party. Vi jobber videre med å presse regjeringen i denne saken, og vi skal ha et møte med fagforeningsledelsen for renholdere i begynnelsen av juni, sier Sally Keeble.

Fra forskning til praksis

Professor Cecilie Svanes  ved Institutt for global helse og samfunnsmedisin (IGS), som er sisteforfatter og hovedveilder for studien til Øistein Svanes, sier at det er fabelaktig at studien blir tatt opp i det britiske parlamentet.

– Det er motiverende og inspirerer til videre forskning rundt vaskemiddeltematikken. Likevel frykter jeg at vaskemiddelindustrien ikke liker resultatene og vil så tvil rundt forskningen. Det samme skjedde med forskning rundt skadene med røyking, men vi fikk jo røykeloven til slutt, sier Svanes og legger til:

– Det norske arbeidstilsynet bruker også studien vår til å gjennomgå det norske regelverket for renhold.