Det medisinske fakultet
FOREDRAG | LITTERATURHUSET

Møtte mage- og allergieksperter på Litteraturhuset

Rundt en million nordmenn lever med mageplager uten at det finnes god og lett tilgjengelig informasjon. Hundrevis møtte frem for å få svar på spørsmål om sine plager, allergier og intoleranser, under MEDs nye foredragsserie på Litteraturhuset.

Ekspertpanel på Litteraturhuset - Tåler det ikke.
EKSPERTMØTE: Mange hundre møtte frem på Litteraturhuset for å høre på og spørre ekspertene under foredraget Tåler det ikke! Fra venstre: Marion Solheim (moderator), Trygve Hausken, Anna Bistrup, Torgeir Storaas, Hanna Fjeldheim Dale og Rune Mentzoni.
Kim E. Andreassen

- Det er skrevet mye negativt om mageplager og intoleranser, som at det er innbilte sykdommer som bare sitter i hodet på folk. Å få høre fra ekspertene at dette er et  problem som rammer mange, og at folk kan få behandling og leve bra med plagene er viktig å få høre, sier sier Mona Biering.

Hun var en av de fremmøte på Litteraturhuset i Bergen, og har selv et familiemedlem som er plaget med irritabel tarm

- Folk som blir rammet lever ofte i villfarelse. De føler seg hjelpeløse og oppsøker ofte alternative behandlere eller begynner å google seg frem til ting. Det er et stort behov for forskningsbasert informasjon om mageplager og intoleranser, så dette foredraget var svært bra og informativt, sier Biering.

Det medisinske fakultet har nylig startet en ny foredragsserie om helse på Litteraturhuset. Onsdag 8. august var temaet eksem, allergier, matintoleranse og andre mageplager. Spesialister fra både Universitetet i Bergen og Haukeland universitetssjukehus møtte frem for å svare på spørsmål fra publikum etter en times foredrag.

Stor interesse for allergi og mageplager

Over 220 personer møtte opp på Litteraturhuset for å høre på foredraget og for å få svar på det de lurte på om allergier og mageplager.

- Det er stor interesse for mage- og tarm-problematikk, fordi det er så vanlig, men så vanskelig å få god hjelp. Legene har som regel ikke tid nok til å snakke lenge med pasientene eller så har de kanskje ikke kunnskap nok om problematikken, sier professor Trygve Hausken ved Klinisk institutt 1, UiB.

- Mange av disse pasientene tror de har kreft eller holder på å dø. Det er viktig å få folk til å innse at det ikke er farlig å ha disse plagene. Faktisk så lever disse pasientene lenger enn andre, sier han.

Får svar av ekspertene

Kommunikasjonsrådgiver ved Det medisinske fakultet, Marion Solheim,  sier at den nye foredragsserien ser ut til å virke etter planen.

- Vi lever i en informasjonsjungel hvor det er vanskelig å orientere seg. Derfor satte vi i gang denne foredragsserien på Litteraturhuset, hvor folk kan møte eksperter ansikt til ansikt og spørre om akkurat det de lurer på, sier Marion Solheim.

Den nye foredragsserien foregår hver onsdag i august på Litteraturhuset i Bergen.