Det medisinske fakultet
FORSKNING | MEDISIN

Lengde på graviditet avgjør risiko for brystkreft

For hvert barn en kvinne føder før hun er 28 år så reduseres brystkreftfaren med 8 prosent. Denne beskyttelsen oppstår i uke 34 når brystene får beskjed om å lage melk.

Gravid kvinne.
Unge kvinner får livslang beskyttelse mot brystkreft dersom de er gravide i 34 uker eller mer.
Colourbox.

Det har lenge vært kjent at det som beskytter en kvinne aller mest mot å utvikle brystkreft er å få barn tidlig i livet og gjerne mange barn. Nå har forskere ved Statens Serum Institut (SSI) i Danmark i samarbeid med forskere ved Universitetet i Bergen (UiB) funnet ut hvilket tidspunkt denne beskyttelsen inntrer under graviditeten, nemlig i uke 34.

– Vi tror det har noe med signalene som graviditeten gir brystene på dette tidspunktet, som også får brystvevet til å produsere melk, sier professor Nina Øyen ved Institutt for global helse og samfunnsmedisin, UiB, som har samarbeidet med professor Mads Melbye ved SSI, som har ledet studien.

Resultatene er nylig publisert i Nature Communications.

Unge gravide har best beskyttelse

I studien fant forskerne ut at dersom en kvinne får barn innen hun fyller 28 år, så faller hennes risiko for å utvikle brystkreft med 8 prosent per barn. Får kvinner barn etter dette, gir graviditet ubetydelig beskyttelse.

Forskeren fant videre at kvinner som føder innen de første 33 ukene av graviditeten ikke oppnår noen beskyttende effekt. Dersom graviditeten varer i 34 uker eller mer, får kvinnen derimot en livslang lavere risiko for brystkreft.

Resultatene fra Norge og Danmark viser akkurat det samme. Studien viser også at den beskyttende effekten er uavhengig av kvinnens sosioøkonomiske status, eller om barnet er dødt eller levende ved fødselen. Det er ene og alene lengden av graviditeten som betyr noe.

– Nå vet forskerne når og hvor de skal lete etter den beskyttende faktoren under graviditeten. Det gir oss en mulighet for å avdekke mekanismene og forstå hvordan beskyttelsen oppnås, sier Øyen.

Pille mot brystkreft

Forskerne tror at resultatene kan få stor betydning i kampen mot brystkreft.

– Hvis vi finner ut av hvilke signalstoffer fra kroppen som setter i gang den beskyttende effekten, kan man muligens utvikle en pille som kan beskytte kvinner mot brystkreft, sier Mads Melbye.