Det medisinske fakultet
INTERNASJONAL DAG

– Reis på utveksling til Uganda

Internasjonal koordinator ved Makerere University anbefaler studenter ved Det medisinske fakultet til å reise til Uganda for å få mer praksis og erfaring med feltarbeid.

Interasjonal dag Uganda
Susan Nassaka Byekwaso og Sigrun Stefnisdottir anbefaler studenter ved Det medisinske fakultet til å reise til Makerere University.
Kim E. Andreassen

Susan Nassaka Byekwaso er internasjonal koordinator ved Makerere University i Uganda. Onsdag 16. januar var hun invitert til å snakke om utveksling og utplassering på Det medisinske fakultets internasjonale dag, som arrangeres årlig. Hun anbefaler på det varmeste at studenter ved Det medisinske fakultet drar til Makerere University.

– UiB-studentene får tilgang til flere pasienter og får mer praksis enn ved norske sykehus. Vi har ikke like mye høyteknologisk utstyr og ressurser som i Norge, slik at de lærer å tilnærme seg pasientene på andre måter enn de er vant til, sier Byekwaso.

– I tillegg får studentene mulighet til felterfaring og kommer i kontakt med familier og helsestasjoner i rurale strøk.

Lang samarbeidshistorie

Det medisinske fakultet har en lang historie med utveksling og utplassering med Makerere University. Helt siden 1988 har studenter fra Uganda tatt mastergrad og phd-grad ved Senter for internasjonal helse. Rundt 350 UiB-studenter har fått klinisk praksis ved Mulago Hospital og Butabika Hospital  i Kampala, via Makerere University.

– Det var veldig spennende å få oppleve en annen kultur med  en mye høyere fødselsrate og med sykdommer som man ikke er vanlige i Norge, sier medisinstudent Ida Beate Kvalsvik, ved UiB, som var i Uganda høsten 2017.

– I Uganda får man tilgang til mange flere pasienter enn hjemme og praksisen i hverdagen er svært variert, med alt fra operasjoner til keisersnitt. I Norge er det alltid lang kø for å få ny erfaring, mens man i Uganda plutselig er alene og for eksempel  får lov til å ta i mot en baby.

Uganda-delegasjon i Bergen

Koordinator Byekwaso har vært i Bergen hele uken sammen med en delegasjon fra Makrere, som blant annet har besøkt UiB-rektor Dag Rune Olsen og ordfører Marte Mjøs Persen. I tillegg har delegasjonen besøkt ulike avdelinger på Haukeland Universitetssjukehus og Senter for internasjonal helse.

– Vi inviterte delegasjonen til Internasjonal dag for å styrke samarbeidet med Makerere, sier studieveileder Sigrun Stefnisdottir, ved Det medisinske fakultet.

I 2014 ble det blant annet inngått en rammeavtale om faglig samarbeid mellom  UiB og Makerere for nye ti år. Avtalen bygger på den 15-årige rammeavtalen fra 1999 . Denne gjelder for felles forskning og undervisning, utveksling av ansatte og studenter, deling av informasjon og felles publiseringer.