Det medisinske fakultet
ÆRESDOKTOR 2019

– Stort å bli utnevnt til æresdoktor

Det medisinske fakultets nye æresdoktor Bruce R. Zetter sier at utnevnelsen vil føre til et enda sterkere bånd mellom Harvard Medical School og Universitetet i Bergen.

Bruce Zetter
Bruce R. Zetter holdt sin æresdoktorforelesning mandag 14. oktober.
Kim E. Andreassen

– Denne utnevnelsen er en stor ære for meg, sier professor Bruce R. Zetter ved Harvard Medical Shool og Boston Children’s Hospital

Zetter er kreftforsker og som medlem av CCBIOs vitenskapelige råd, har han allerede besøkt UiB mange ganger. Han mener at utnevnelsen vil ytterligere styrke båndene.

– Vi har utvekslet forskere og studenter i en periode allerede. Utnevnelsen til æresdoktor vil styrke våre relasjoner i enda større grad. Ikke bare for meg og mine kolleger ved UiB, men også mellom Harvard Medical School og UiB, sier Zetter.

Bruce Zetter holdt sin æresdoktorforelesning på Haukeland Campus mandag 14. oktober, hvor han viste frem sine siste forskningsresultater med RNA-forsøk.

Vil bekjempe kreft med RNA

Zetter har i de siste årene forsøkt å tilnærme seg kampen mot kreft på nye måter. Blant annet har han gått bort fra metoden ved å bruke små medikamenter til å trenge gjennom til og blokkere kreftcellene. Istedenfor har han i løpet av de siste årene eksperimentert med å sende RNA inn i kreftsvulstene, til steder som man ikke trodde var mulig å nå tidligere.

– For det første har vi vist at RNA kan brukes til å stenge av gener som fremmer kreftceller, samtidig som vi manipulerer cellene til å erstatte gener som bekjemper kreft ved hjelp av RNA, sier Zetter.

– Til nå har metoden vært vellykket i dyreforsøk. Vi tror at neste steg er behandling av mennesker.

Lojal støttespiller

I følge professor Lars A. Akslen, leder av CCBIO, har Zetter alltid vært en lojal støttespiller for CCBIO og UiB. Han har en enestående evne til å kombinere forskningsaktiviteter med tidsriktig innovasjon, i tillegg til enestående undervisning og veiledning.

– Han bidrar alltid med kloke råd om forskningsstrategi og nettverksbygging som er veldig viktig for UiB, sier Lars. A. Akslen.

Se Bruce R. Zetters tre tips for hvordan man blir kreftforsker med suksess:

Bruce R. Zetter

Produsent: