75 år med tanker, kunnskap og forskning

Storslått feiring av universitetets 75-årsjubileum

Hans Majestet Kongen er til stede ved markeringen av Universitetet i Bergens 75 års jubileum i Universitetsaulaen den 25. oktober.

Historisk bilde av Universitetsmuseet i Bergen
Utover høsten markeres UiB-jubileet med et variert program; det blir blant annet utstillinger, debatter, foredrag og konserter. Det hele toppes i jubileumsuken 25.–31. oktober.
Spesialsamlingene ved Universitetsbiblioteket i Bergen

– Det er svært gledelig at Hans Majestet Kong Harald har takket ja til å feire 75-årsjubileet med oss her i Bergen, sier UiB-rektor Margareth Hagen.

I år feirer Universitetet i Bergen 75 år med tanker, kunnskap og forskning. Gjennom jubileumsuken fra 25. til 31 oktober blir det arrangementer på alle fakulteter, og jubileet blir godt synlig i hele Bergen.

Jubileumsuken starter med en høytidelig markering i Universitetsaulaen, der blant andre Hans Majestet Kongen vil være til stede. Denne markeringen kan følges digitalt.

Utover i uken blir det arrangementer og markeringer i Universitetsaulaen og på campus. Blant annet vil det være Åpen dag på Universitetsmuseet lørdag 30. oktober, der det vil være ulike aktiviteter for både store og små.

Markerer 75 år med jubileumsuke

– Vi ønsker at hele byen skal få ta del i at Bergens viktigste kunnskapsinstitusjon feirer 75 år. Mange har et sterkt forhold til UiB, og derfor er det viktig at vi åpner opp for alle gjennom ulike arrangementer i jubileumsuken, sier Margareth Hagen, rektor ved Universitetet i Bergen.

Jubileumsuken i høst sammenfaller med datoene for to viktige hendelser for universitetet for 75 år siden:

Den 25. oktober 1946 var det grunnsteinsnedleggelse for kjemisk institutt og botanisk lab på Florida, og fem dager senere, den 30 oktober, vedtok Stortinget budsjettet med de første postene for Universitetet i Bergen.

– Vi har en 75 år lang stolt historie som vi ønsker å vise frem deler av, og det blir det flere anledninger til gjennom uken. Samtidig er det viktig for oss å vise frem hva vi er i dag, og hva vi skal være i fremtiden, sier Hagen.

Alle er velkommen til UiB

I tillegg til markeringene i jubileumsuken, blir det flere titalls andre arrangementer gjennom høsten. For eksempel starter UiB opp med lørdagsserien UiB Innsikt i Universitetsaulaen lørdag 11. september. I anledning 75-årsjubileet er alle syv fakulteter og Universitetsmuseet invitert til å vise frem ett av sine mange forskningsområder i hvert sitt arrangement.

– Vi gleder oss til å invitere Bergens befolkning til Universitetet i Bergen denne høsten. Så lenge smittesituasjonen tillater det, håper vi å kunne åpne opp campus, og invitere byens borgere til ulike arrangementer hos oss. Her vil det være noe for enhver, både liten og stor, sier UiB-rektoren.