Institutt for klinisk odontologi

Odontologisk forskningsdag – historikk, strategi og framtidsvyer

Forskningsdagen samlet i alt vel 70 deltakere fra 5 ulike institutt ved fakultetet og inneholdt flere interessante innlegg, samt presentasjon av vel 30 postere i området utenfor auditoriene i BBB.

5.november ble den første felles odontologiske forskningsdagen for Det medisinsk-odontologiske fakultet arrangert. Forskningsdagens programkomité ønsket å synliggjøre mangfoldet i odontologisk forskning på fakultet samt trekke noen strategiske linjer til fremtidens forskning og rekruttering.

Strategi for forskningen

Prodekan for forskning, Robert Bjerknes, åpnet dagen med et innlegg som hadde fokus på Det medisinsk-odontologiske fakultets nye strategiplan for perioden 2010-2014 . Visjonen til fakultetet er ”Ny kunnskap for bedre helse”. I de strategiske målene vektlegges det at fakultetets forskning og forskerutdanning skal være preget av nysgjerrighet og nyskaping. Forskningen skal holde høy etisk standard og være av høy internasjonal kvalitet. Bjerknes understreket at denne felles odontologiske forskningsdagen var et viktig initiativ for å komme sammen på tvers av institutter og danne grobunn for nye samarbeidsområder innen forskning.

”I hvilken grad vil Helse- og omsorgsdepartementet bidra til kunnskapsutvikling og forskning i tannhelsetjenesten?”

Seniorrådgiver Hanne Christine Lundemo fremhevet det departementet kunne bidra med lønn under spesialisering for kandidater som vil fullføre PhD og spesialistutdanning parallelt (dobbelkompetanseløp), mer midler innenfor spesialistutdanningen og satsningen på kompetansesentrene for tannhelsetjenesten. Lundemo pekte videre på at universitetet må utnytte mulighetene for samarbeid med Kompetansesenter Vest. Se ellers reportasje i På Høyden: Forsking i skuggen

Posterpris utdeling

I alt 33 bidrag var sendt inn på forhånd for å være med i posterpris konkurransen. Posterne viste et mangfold i den odontologiske forskningen fra nano til HIV/Aids, fra scaffolds/tissue engineering til Sjögrens syndrom, og fra longitudinelle studier i Skandinavia til studier i Afrika.

Posterpris komiteen bestående av Rune Nilsen, Anne Isine Bolstad og Sølve Hellem valgte å dele prisen på to innsendte bidrag.

Elwalid F Nasir (Institutt for klinisk odontologi) for hans poster om HIV og Aids i Sudan: “Utilization of dental health care services in context of the HIV epidemic- a cross-sectional study of dental patients in the Sudan”.

Gabriela Dabija (Gades Institutt) for hennes poster om en bakteries evne til å trenge gjennom en kunstig konstruert munnslimhinne:  “Fusobacterium nucleatum Enters the in Vitro Engineered Human Oral Mucosa”.

Vi gratulerer!

“H.C Andersen tok også turen innom i skuespiller Adele Lærum Duus skikkelse. Duus viste forsamlingen at man allerede på Andersens tid var opptatt av fremskritt i forskningen.

Felles odontologisk forskningsdag er kommet for å bli

Mangfoldet og kompetansen innen odontologisk forskning må utnyttes – både basalforskning og den som er direkte pasientrelatert forskning. En slik forskningsdag er en møteplass hvor nettverk opprettholdes, gode ideer skapes og forskergruppenes aktivitet blir synliggjort. Dette vil styrke både forskning, undervisning samt rekruttering til et viktig felt som har som overordnet mål å bidra til bedre oral helse blant befolkningen.