Hjem
Anne Szefer Karlsens bilde
Foto:
Jannik Abel

Anne Szefer Karlsen

Professor, Leder for Masterprogrammet i kuratorpraksis
  • E-postanne.szefer.karlsen@uib.no
  • Telefon+47 55 58 73 62+47 97118482
  • Besøksadresse
    Møllendalsveien 61
    5009 Bergen
  • Postadresse
    Postboks 7800
    5020 Bergen
Vitenskapelig artikkel
  • Vis forfatter(e) (2016). Anarchism, education and compromise: Voices from montevideo. Afterall. 118-125.
Faglig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2017). Humans of the Institution.
Leserinnlegg
  • Vis forfatter(e) (2020). Selvinnsikt er kuratorens viktigste verktøy. Klassekampen.
  • Vis forfatter(e) (2017). Faktisk, faktisk, faktisk, faktisk er det et kommunikasjonsproblem. Bergens Tidende.
Anmeldelse
  • Vis forfatter(e) (2023). Laura Lima – Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA). Artforum International.
  • Vis forfatter(e) (2023). Gunvor Nervold Antonsen - Kunstnernes Hus. Artforum International.
Fagbok
  • Vis forfatter(e) (2019). Ingrid Lønningdal - 10. Teknisk Industri AS.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Vis forfatter(e) (2021). Remembering Is Forgetting. Unless It Creates Change. 4 sider.
Museumsutstilling
  • Vis forfatter(e) (2021). Experiences of Oil.
Brosjyre
  • Vis forfatter(e) (2017). "Stofflig nærhet" i utstillingshefte for Ingrid Lønningdal "Grooves and Ridges", Trøndelag senter for samtidskunst 16.08-10.09.2017, redaktør Anne Szefer Karlsen.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.

Anne Szefer Karlsen er kurator, redaktør, skribent og underviser. De er professor i kuratorpraksis og faglig leder for MA kuratorpraksis ved Kunstakademiet, Fakultet for kunst, musikk og design, Universitetet i Bergen (2015–2027), og var Senior Adviser og Head of Research for Bergen Assembly (2018–2020) og leder av Hordaland kunstsenter i Bergen, Norge (2008–2014).

UNDERVISNING
Szefer Karlsen underviser i både formelle og uformelle undervisningssituasjoner, slik som ved Goldsmiths College, London; Chelsea College of Art, University of the Arts London; The Wits School of Art, Johannesburg; The Free School for Art Theory and Practice, transit.hu, Budapest; Capacete, Rio de Janeiro, og Espacio Interdisciplinario, Universidad de la República Uruguay.

De har vært ekstern sensor for kunstutdanninger ved Kunstakademiet i Tromsø, UiT Norges arktiske universitet; Institutionen för konsthantverk (KHV), Konstfack, University of Arts, Craft and Design, Stockholm; Ruskin School of Art, University of Oxford, UK og Dutch Art Institute, NL, og er ekstern fagfelle for kuratorutdanningene MFA Curating, Department of Art, Goldsmiths College (2019–d.d.) og MA Curating, Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet (2022).

KURATORISK ARBEID
I løpet av sin tid på Hordaland kunstsenter kuraterte Szefer Karlsen en rekke utstillinger, fokuserte på diskursive programmer, opprettet Bergens første fagbokhandel for kunst og teori, så vel som videreutviklet residency-programmet. Deres kuratoriske praksis er internasjonal, og spenner over biennaler, museer og ikke-kommersielle organisasjoner, slik som Stavanger kunstmuseum (2021–2022); FUTURA – centre for contemporary art, Prague (2015); Performa 13, NYC (2013); Bergen kunstmuseum, Bergen (2011); UKS og Oslo Kunstforening, Oslo (2007).

Szefer Karlsen var kurator for Norsk Skulpturbiennale 2015 med tittelen Kunsten tilhører dem som ser den på Vigelandmuseet i Oslo; kurator for Lofoten International Art Festival – LIAF 2013 (sammen med Bassam el Baroni og Eva González-Sancho) med tittelen Just what is it that makes today so familiar, so uneasy? og Associate Curator for Research and Encounters for Biennale Bénin 2012 – Inventer le monde: l’artiste citoyen (kunstnerisk leder: Abdellah Karroum. Medkuratorer: Didier Houenoude, Olivier Marboeuf and Claire Tancons).

PROSJEKTER (2015–d.d.)
I 2017 kuraterte Szefer Karlsen en internasjonal konferanse for kuratorer, institusjonsledere, kunstnere og forskere med tittelen Humans of the Institution sammen med Vivian Ziherl/Frontier Imaginaries.

Bidragsytere var: Tiziana Terranova (keynote),  Ahmed Veriava (keynote), Ahilapalapa Rands and Lise Soskolne (balcony callers), Bassam El Baroni (position paper), Rachel O’Reilly/Danny Butt (position paper), Antonia Majaca (position paper), Despina Zefkili (position paper), og Matthijs de Bruijne, Club Solo – representert av Thomas Bakker and Iris Bouwmeester, Charles Esche, Natasha Ginwala, Maria Hlavajova, Heejin Kim, Lara Khaldi, Imara Limon, Carol Yinghua Lu, Alan Michelson, Manuela Moscoso, Nana Oforiatta-Ayim, Sabina Sabolović, Natalia Valencia. Working Group Conveners var Michelle Wong (Asia Art Archive), med Christiane Berndes (Van Abbemuseum) og Steven then Thije (Van Abbemuseum); Natasha Ginwala, med Marieke van Hal og Sabina Sabolović; Joanna Warsza, med Rachel O’Reilly og Lara Khaldi; Ekaterina Degot, med Katia Krupennikova og Heejin Kim; Annie Fletcher, med Club Solo (Thomas Bakker & Iris Bouwmester) og Sharelly Emanuelson; Platform BK (Rune Peitersen og Joram Kraaijeveld) og Norsk kuratorforening (Martin Braathen aog Silja Leifsdottir), med W.A.G.E. (Lise Soskolne).

I 2019 ble antologien Towards an Infrastructure of Humans – Working Group Statements, Humans of the Institution 25–27 November 2017, der Szefer Karlsen var sjefsredaktør, sampublisert av Van Abbemuseum og Fakultet for kunst, musikk og design, Universitetet i Bergen.

Bidragsytere i antologien var:  Anne Szefer Karlsen og Vivian Ziherl; Platform BK (Joram Kraaijeveld og Rune Peitersen) og Norsk kuratorforening (Martin Braathen and Silja Leifsdottir), med W.A.G.E. (Lise Soskolne); Sabina Sabolović; Thomas Bakker, Iris Bouwmeester og Sharelly Emanuelson; Kirsteen Macdonald og Anne Szefer Karlsen; Natasha Ginwala, Marieke van Hal og Sabina Sabolović; Joanna Warsza, Lara Khaldi og Rachel O’Reilly; en semianonym gruppering; Michelle Wong, Christiane Berndes og Steven ten Thije; Natasha Marie Llorens, Nicolas Jones og Tominga Hope O’Donnell; Ana Laura López de la Torre.

I 2020–2022 kulminerte prosjektet Experiences of Oil ved Stavanger kunstmuseum (med Helga Nyman, Stavanger kunstmuseum) med en onlinekonferanse (november 2020), en utstilling (2021–2022) og en antologi med tekster og kunstneriske bidrag publisert av Museumsforlaget (2022), i tillegg til et dobbelnummer av tidsskriftet Kunstlicht – academic journal for art, visual culture, and architecture, Vrije Universiteit/VU University Amsterdam, Nederland, med tittelen The Worldliness of Oil (2021).

Bidragsytere til konferansen var Kathryn Yusoff (keynote m/Dolly Jørgensen som respondent), Anna Ihle (bestillingsverk, perforamnce), Iheany Onwuegbucha/George Emeka Agbo, Ayó Akínwándé, Ana Alenso, Bahïa Bencheikh-El-Fegoun, Brett Bloom, Fiona Clark, Massimiliano Mollona/Anne Marthe Dyvi, Clementine Edwards, Rachel Grant, Melissa Gronlund, Marianne Heier, Laura Hindelang, María Esperanza Rojo Jiménez, Roshini Kempadoo, Natasha Marie Llorens, Laura Napier, Lina Patmali, Oleksiy Radynski, Rachel O'Reilly, Karl Emil Rosenbæk, Elena Sorokina (assistert av Ella Strowel), Sanaz Sohrabi, Ala Younis, MATHAF: Arab Museum of Modern Art (Direktør Abdellah Karroum og interrim Director of Curatorial Affairs Aisha Abdulla Al Misnad) og Norsk Oljemuseum (Bjørn Lindberg, fagsjef, og Anja Fremo, utstillings- og formidlingsleder).

Kunstnere som bidro til utstillingen: Liv Bugge, Christopher Cozier, Ane Graff, Linda Lamignan med David Lamignan Larsen, Alessandro Marchi, Otobong Nkanga, Camille Norment i samarbeid med Lisa Harris and Sarah Prosser, Rachel O’Reilly, Monira Al Qadiri, Farah Al Qasimi, Raqs Media Collective, Øyvind Rimbereid, Shirin Sabahi, Apichatpong Weerasethakul og Chai Siri, Brynhild Grødeland Winther, Kiyoshi Yamamoto.

Bidragsytere til antologien var (med tekst) Remco de Blaaij; George Emeka Agbo og Iheanyi Onwuegbucha; Chris Cozier og Roshini Kempadoo; Murtaza Vali med Mattin Biglari, Nelida Fuccaro, Laura Hindelang, María Esperanza Rojo Jiménez og Sanaz Sohrabi; Melissa Gronlun; Ragnhild Aamås, (med kunstneriske bidrag av) Fiona Clark; Ann Ihle; Marianne Heier; Monira Al Qadiri.

Bidragsytere til The Worldliness of Oil var Anna-Rosja Haveman, Roshini Kempadoo, Tove Kommedal, Natasha Marie Llorens, Ashley Maum, María Matilde Morales, Niloufar Nematollahi, Marie Skretting, Sanaz Sohrabi, Anna Sejbæk Torp-Pedersen, Murtaza Vali, Susanne Kriemann og Ruby de Vos, og Agnieszka Wodzińska.

REDAKTØR
Szefer Karlsen var serieredaktør for Dublett (Hordaland kunstsenter, 2013-2015) og redigerte den tredje antologien i Open Edition sin Occasional Table-serie med tittelen Self-Organised sammen med Stine Hebert (Open Editions/Hordaland kunstsenter 2013). De redigerte monografien IL10 som tok for seg den kunstneriske praksisen til Ingrid Lønningdal, og Collected art criticisms av Erlend Hammer (Ctrl+Z Publishing, 2008) og var medredaktør for Lokalisert/Localised med Arne Skaug Olsen og Morten Kvamme (Ctrl+Z Publishing, 2009) i anledning Bergen Biennial Conference.

SKRIBENT
Szefer Karlsen sine tekster er å finne i tidsskrifter slik som Afterall (Anarchism, Education and Compromise: Voices from Montevideo, 2016), Billedkunst (Fast spalte Publisert 2/2018–4/2019), Kunstjournalen B-post (IN THE SHADOW OF OIL – What does the oil economy do to contemporary art?, 2014), kunstkritikk.no (Kollektivfelt, artikkel i serien 10-tallet i nordisk kunst, 2020; Den nye direktøren, 2017; Et krevende miljø, 2016; Winter is coming (Postkort fra Rio de Janeiro), 2015), Mezosfera (Mixologists* of the Cultural Field, 2017). De deltar jevnlig i offentlige debatter i dagspresse og kunstpresse.

Szefer Karlsens tekster kan også leses i antologier slik som Learning by curating. Current trajectories in critical curatorial education (reds. Catalin Gheorghe and Mick Wilson, publisert i serien 'Vector - critical research in context' av Vector og "George Enescu" National University of the Arts i Iași, Romania, 2022); Plasticity of the Planet: On Environmental Challenge for Art and Its Institutions (red. Magdalena Ziółkowska, Mousse Publishing, Mediolan and Ujazdowski Castle Centre for Contemporary Art, 2019); FRANK (Liv Bugge og Sille Storihle) (red. Sille Storihle, Torpedo Press, 2021); 245 år. Kunst- og designutdanningen i Bergen (red. Nina Schjønsby, Fakultet for kunst, musikk og design, Universitetet i Bergen, 2017); Making Biennials in Contemporary Times (reds. Galit Eilat et. al., Biennial Foundation/ICCo – Instituto de Cultura Contemporânea, 2015); Condition Report: Symposium on Building Art Institutions in Africa (red. Koyo Kouoh, Hatje Cantz, 2013).

INTERESSER OG BAKGRUNN
Szefer Karlsen står bake en rekke utstillinger, konferanser, seminarer og forelesningsrekker, og har en uttalt interesse i kunstnerisk og kuratorisk samarbeid så vel som å bidra til utviklingen av det språket som omgir kunstproduksjon i dag – språklig, romlig og strukturelt. Szefer Karlsen har en rekke tillitsverv i norsk sammenheng, og inviteres ofte til å snakke om samtidskunst og -kuratering både hjemme og ute. Utstillinger og konferanser som er kuratert av Szefer Karlsen fører sammen en rekke internasjonale kunstnere, kuratorer og andre bidragsytere.

Szefer Karlsen er utdannet kunstner og fotograf fra London College of Printing (i dag UAL) med en BA (hons) Photography, 1996–1999, og har hovedfag i fotografi fra Kunsthøgskolen i Bergen (i dag KMD, UiB), 2000–2001, og de var student på pilotprogrammet 'Skapende kuratorpraksis', også på Kunsthøgskolen i Bergen, i tidsrommet 2004–2006. De fikk tildelt professorkompetanse som Professor i kuratorpraksis i februar 2018 av en komite som bestod av professorene Ute Meta Bauer, Charles Esche og Marta Kuzma.