- E-postBjornar.M.Vik@uib.no
- BesøksadresseØysteins gate 35007 Bergen
- PostadressePostboks 78055020 Bergen
Vitenskapelig artikkel
- (2010). Mentalhygiene og barnepsykologi. Vitenskapeliggjøringen av barneoppdragelsen i Norge 1910 – 1950. Historisk Tidsskrift (Norge). 45-69.
- (2010). Konfusjon og konstruksjon. Avsluttende bemerkninger til Espen Schaanning. Agora. 287-293.
- (2009). Espen Schaannings Foucault. Idéhistoriske intervensjoner i den norske Foucault-resepsjonen. Agora. 136-161.
Rapport
- (2008). Geo Celtic : en rapport om bygging og utrusting av et seismikkskip på Bergen yards/BMV. 1. 1. .
Vitenskapelig foredrag
- (2011). Psychology Translated. Dominant Psychological Conceptions in Norwegian Child Rearing Literature, 1945 - 1960.
- (2011). Psychology Translated. Dominant Psychological Conceptions in Norwegian Child Rearing Literature, 1945 - 1960.
- (2011). Morsberøvelse og tilknytning, 1960 – 1975. Hvem har ansvaret for barnas mentale velvære?
- (2011). Herbert Spencer: Essays on Education and Kindred Subjects. 1861.
- (2011). Dominerende psykologiske forestillinger i norsk oppdragelseslitteratur 1945 - 1960.
- (2010). Kunnskap om barneoppdragelse i Norge, England og Frankrike 1945 - 1975.
- (2010). Knowledge on Child Rearing, Norway, England and France 1945 - 1975.
- (2010). Begreper og metaforer i vitenskapshistorien. Den franske epistemologien og Paul Ricoeur.
- (2009). Knowledge in Welfare Politics. Ideas and Problems in Political Processes.
- (2009). Fernand Braudels historievitenskap. En undersøkelse av Braudels historieteori, kontraster til historismen og marxismen.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
- (2010). Luhmann og magt. Unge Pædagoger.
Mastergradsoppgave
- (2008). Mellom vitenskap og tradisjon. Kunnskap om barneoppdragelse og familie i Norge 1890 - 1950.
Doktorgradsavhandling
- (2014). For barna og samfunnet. Psykologi, barneoppdragelse og sosialpolitikk i Norge, ca. 1900 - 1975.
Intervju
- (2009). Ikke bare en 68-er.
Innledning
- (2010). Indledning. 9-13.
Fagartikkel
- (2013). For en ikke-instrumentell bruk av historien. Slagmark. 127-145.