Hjem
Einar Johannes Røttingens bilde

Einar Johannes Røttingen

Professor, piano. Programkoordinator for master i utøvende musikk. Forskningskoordinator.
  • E-postEinar.Rottingen@uib.no
  • Telefon+47 55 58 69 72
  • Besøksadresse
    Lars Hilles gate 3
    5015 Bergen
  • Postadresse
    Postboks 7800
    5020 Bergen
Vitenskapelig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2002). "Toward Establishing a Norwegian Piano Tradition: Edvard Grieg's Ballade op.24 as a reference for interpreting Fartein Valen's Sonata no.2 op.38 and Geirr Tveitt's Sonata no.29".
Musikk - innspillingsprodukt
  • Vis forfatter(e) (2016). Fetes Galantes.
  • Vis forfatter(e) (2014). Voices of Women.
  • Vis forfatter(e) (2012). Serres Chaudes.
  • Vis forfatter(e) (2010). Knut Vaage: Gardens of Hokkaido.
  • Vis forfatter(e) (2009). Serres Chaude/ Melodies Francaises -sanger av Gabriel Faure, Ernest Chausson, Camille Saint-Saens.
  • Vis forfatter(e) (2007). Chromos.
  • Vis forfatter(e) (2006). Hidden Music Gøymd musikk Hidden Music.
  • Vis forfatter(e) (2005). Norwegian Variations.
Populærvitenskapelig artikkel
  • Vis forfatter(e) (2003). Norske variasjoner for klaver: musikalske reiser i tid og rom. Festspillmagasinet. 40-43.
Doktorgradsavhandling
  • Vis forfatter(e) (2006). Etablering av en norsk klavertradisjon: Interpretative trekk ved Edvard Griegs Ballade op.24, Geirr Tveitts Sonate nr.29 op.129 og Fartein Valens Sonate nr.2 op.38.
Programdeltagelse
  • Vis forfatter(e) (2018). Notelangs: Grieg - Hva nå? Paneldebatt.
  • Vis forfatter(e) (2002). Intervju og opptak fra konsert i Hardingtonar-festival i Nordheimsund Musikk av Geirr Tveitt og Edvard Grieg.
Musikalsk framføring
  • Vis forfatter(e) (2018). The Big Bang.
  • Vis forfatter(e) (2008). Olivier Messiaen: Harawi.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.

CDer på Simax, Pro musica, Lawo og Hermera

Artister | røttingen, einar | lawostore.no - din nettbutikk for klassisk musikk! | lawostore.no

Du søkte etter røttingen - Grappa.no

 

Profil på Spotify:

Einar Røttingen | Spotify

 

Sæverud: konsert for klaver og orkester op.31 (1996-97)

(1) Concerto For Piano And Orchestra, Op. 31: Mvt. 1 - YouTube

(1) Concerto For Piano And Orchestra, Op. 31: Mvt. 2 - YouTube

(1) Concerto For Piano And Orchestra, Op. 31: Mvt. 3 - YouTube

 

Knut Vaage: Gardens of Hokkaido for piano og orkester (2006):

(1) Gardens Of Hokkaido - For Piano And Orchestra - YouTube

 

Urfremføring Knut Vaage: Rabalder (2018-19)

(1) RABALDER - YouTube

Svev: Chamber Works by Knut Vaage - Album by Knut Vaage, Ricardo Odriozola, Einar Røttingen | Spotify

 

Valen trio:

Valen - Egge - Hvoslef: Piano Trios - Valen Trio | lawostore.no - din nettbutikk for klassisk musikk! | lawostore.no

Valen Trio | Spotify

 

Urfremføringer Borealis festival 2018:

(1) KNUT VAAGE: "SVEV"- world premiere performance by Valen Trio - YouTube

(1) Sigurd Fischer Olsen - "MOLD" (piano trio) world premiere performance - VALEN TRIO - YouTube

 

Ketil Hvoslef: kammermusikk (2013-2022)

Hvoslef Chamber Music Project | Spotify

 

Hvoslef Chamber Works No. I - Hvoslef Chamber Music Project | lawostore.no - din nettbutikk for klassisk musikk! | lawostore.no

Hvoslef Chamber Works No. II - Hvoslef Chamber Music Project | lawostore.no - din nettbutikk for klassisk musikk! | lawostore.no

Hvoslef Chamber Works No. III - Hvoslef Chamber Music Project | lawostore.no - din nettbutikk for klassisk musikk! | lawostore.no

Hvoslef Chamber Works No. IV - Hvoslef Chamber Music Project | lawostore.no - din nettbutikk for klassisk musikk! | lawostore.no

Hvoslef Chamber Works No. V - Hvoslef Chamber Music Project | lawostore.no - din nettbutikk for klassisk musikk! | lawostore.no

Hvoslef Chamber Works No. VI - Hvoslef Chamber Music Project | lawostore.no - din nettbutikk for klassisk musikk! | lawostore.no

Hvoslef Chamber Works No. VII - Hvoslef Chamber Music Project | lawostore.no - din nettbutikk for klassisk musikk! | lawostore.no

LWC 1246 Hvoslef 8 Ebooklet .indd (lawostore.no)

 

PhD prosjekt Norges Musikkhøgskole (2006)

NMH | Einar Røttingen: Etableringen av en norsk klavertradisjon

 

Forskningsprosjekt Griegakademiet/Program for kunstnerisk utviklingsarbeid:  (Un-)Settling Sights and Styles (2017-2020)

(Un-) settling Sites and Styles by Einar Røttingen (researchcatalogue.net)

Un-)settling sites and styles: In search of new expressive means. Eight performers (voice, piano, violin, cello), one musicologist and one composer aspired to unsettle their habitual ways of working with musical interpretation of 20th century and contemporary Norwegian composers. By collaborating to develop new perspectives and methods, they investigated questions of style and how different sites influenced their rehearsals and performances. How do performers find new expressive means? How can intersubjective exchange within a research group contribute to articulating tacit knowledge? How can mutual unsettling approaches influence conventional or subjective attitudes of fidelity to a score or a performance tradition? How can novel sounds, musical material and musical meaning emerge beyond prejudiced conceptions or through improvisation? The three-year project was facilitated by the Norwegian Artistic Research Programme and the Faculty of Fine Art, Music and Design (Grieg Academy), University of Bergen, and resulted in texts, sound recordings, videos, and new commented score editions.

Ketil Hvoslef: kammermusikk (2013-2022)

Hvoslef Chamber Music Project | Spotify

 

Morton Feldman: Triadic Memories (2023):

Einar Røttingen fremfører Feldman’s Triadic Memories - kmd (uib.no)

opptak:

Sounding Philosophy by DÁNIEL PÉTER BIRÓ (researchcatalogue.net)

Harald Sæverud: The Complete Piano Music

“SÆVERUD - MODIG OG RETT FRAM”
...Pianisten Einar Røttingens trippel-CD rommer et ungdomsrent og eplefriskt syn på jubilantens rislende bekker av elegant pianomusikk...Røttingen (avslører) en annen temperatur, et doggfriskt syn på denne musikken...Han spiller modig og rett fram, fyller den med lys og liv. Han spiller den med klar tanke og som det selvfølgeligste i verden...Hans tolkninger...representerer en direkte og uproblematiserende lyst syn på denne musikken...(O.E.Aune, Vårt Land, juli 1996)

“LITT AV EN BRAGD. Einar Røttingen har med denne komplettutgaven av Harald Sæveruds musikk for piano gjort litt av en bragd. Ikke bare står han for den absolutt første komplettutgaven, som bant annet inneholder den store og hittil uinnspilte sonaten i g-moll fra 1921. Viktigere er det at han med dette albumet presenterer 3 CDer som bygger på flereårs innstudering og hyppige “privattimer” med komponisten. Resultetet er mer enn bra...Einar Røttingen har laget en innspilling som tåler å bli satt under lupen. Spillet hans er slik som Sæveruds uttrykk også var - levende og intenst. I “Kristi Blodsdråper” gir han vakker melodi nerve og liv, uten at uttrykket blir for sentimentalt. I “Kjempeviseslåtten” viser han sin evne til å lese stort. Utviklingen fra det milde til det opprørske når motstandskraften kulminerer - ispedd skarpe rifleskudd - er usedvanlig velformet, og slik at det lange crescendoet nøye kontrolleres og dermed gir den nesten nifse effekten det skal ha. Det rytmiske filigransarbeidet i “Vindharpeslåtten” er krystallklart festet til rillene. Og slik kunne jeg fortsette...En bedre innspilling i forkant av 100års-jubileet kan jeg vanskelig forestille meg."
S.C.Lepsøe- Bergens Tidende, august 1996

“LIV LAGA...Røttingen er en rikt utrustet pianist - med høyt oppdrevet teknikk og et følsomt, poetisk gemytt. Ikke minst hans forfinede klangbehandling setter han i stand til å avdekke stadig nye aspekter ved velkjente verker. Et autentisk stempel får disse innspillingene ved at Røttingen i 80-årene hadde et nært samarbeid med Sæverud...den samtidig likefremme og inderlige utformingen av “Rondo Amoroseo”....Røttingens tolkninger har et umiskjennelig personlig preg....En blant flere fulltreffere er ... utførelsen av “Syljetone” - den kunne tjene som mønstereksempel på subtil og suggestiv klangbehandling...I likhet med Sæverud selv har han også et bergensk glimt i øyekroken som nedfeller seg i et sjeldent tørrvittig tolkning av “Hammar-Tor-Slåtten”, og i en beseirende spretten utgave av “Småsvein-gangar”....Mange av disse opprinnelige orkestrale satsene er pianistisk særdeles krevende, men Røttingen mestrer dem storartet. Konklusjonen blir at Røttingen har levert en uttrykksmessig personlig og variert, klanglig poengrik og i det hele meget tilfredstillende presentasjon av Sæveruds samlede verker."
J.Søraa, VG, juni 1996

….Røttingen plays in a clear, bright style, and with obvious affection..."
P.Burwasser- Fanfare Magazine, nov.-des.1996

"...Sæveruds Klaviermusik eröffnet eine authentische Welt, die offensichtlich von Bartok ihren Ausgang nahm - stets filigran, stets kraftvoll und immer zerbrechlich, immer gerichtet. Einar Röttingen spielt so wunderbar. dass man wirklich die grosse Musik in  den überwiegend miniaturhaften Gebilden erkennt, und alle ungedruckten Werke wie die stimmungsvolle Sonate op.3 oder die Suite op.6 sind hier erstmals dokumentiert - Aufführungen von zeitlosem Wert! ..."
C.Schlüren, Frankfurter Rundschau, juli 1996

"...Der Interpret ist nicht nur von der pianistischen Seite betrachtet ein Glücksfall. Einar Röttingen arbeitete mit Sæverud seit den achziger Jahren bis zu dessen Tod 1992 zusammen und hat einige der hier vorgestellten Stücke uraufgeführt. Er kennt auch den letzen Winkel der kleinsten Miniatur und erhellt ihn. Stets entsteht ein charkteristiches Ganzes, das sich organisch aus meist ungeheuer widerprüchlichen Details in sehr überraschender Weise zusammenfügt. Solch überlegen-vertieltes Musizieren ist nur einem universell eingestellten Musiker möglich, der sich nicht in der Mottenkiste nuffigen Spezialistentums einsperrt....So wiet es im Fall des ihm in Fleisch und Blut übergegangenen Sæverud zu beurteilen ist, habenvorliegende Aufnahmen eine beeindruckend hohe Qualitätsschwelle in jeder Hinsicht gesetzt. Hier kann man hören, wozu Sæverud in der Lage war, und ich möchte diese Edition Sammlern ebenso wie Neugierigen, Dirigenten und Klavierlehrern zur Lektüre empfehlen. .. Welch feiner Musiker Röttingen ist, davon gibt spätestens die unprätentiöse Phrasierung nackter Einstimmigkeit in “Solveigs Lied” auch dem letzten Zweifler Kunde."
C.Schlüren- Fono Forum, nov. 1996)

 

Serres Chaudes - Melodies Francaises – Ernest Chausson, Gabriel Faure, Camille Saint-Saens  

…Storslagent fransk - En innspilling som får oss på innsiden av det franske.
Men på denne innspillingen er det først og fremst den impresjonistiske siden som blir presentert. Og det blir den på en så gjennomført og suveren måte at bedre kan det nesten ikke gjøres. For Bettina Smith har en så ekte og varm mezzo at den blir av det mest forføreriske slaget. Og Einar Røttingen viser hvor elegant det er mulig å la seg bli forført. For han henger med i de mest innsmigrende klanger, og det på en slik måte at det ikke nytter å være uberørt som lytter … Dermed smelter uttrykket sammen i klanglige skulpturer Chausson, Fauré og Saint-Saëns hadde det mest overbevisende kompositoriske grep på. Og gjenskapt med disse kunstnerne blir dette rett og slett stort.
Hroar Klempe – adresseavisen

Ernest Chausson, Gabriel Fauré og Camille Saint-Saëns er komponistene som skjuler seg bak tittelen på mezzoen Bettina Smiths og pianisten Einar Røttingens CD viet franske melodier, «Serres Chaudes». Det er en fin utgivelse. Fin fordi de har plukket fra de delene av repertoaret der sensualiteten i fransk språk kommer til sin rett, og fin fordi begge treffer den litt nasale velklangen som gjør at man kan varme seg på musikken. Røttingen legger et fint klangteppe om skuldrene på Bettina Smiths mezzo. Den treffer tonefallet i musikken fint, spesielt i legatofraseringen.
Ståle Wigshåland - Dagbladet

Tonesettinger av symbolistiske dikt Skjelvende lepper, kjærlighetssorger og blek ennui. Sitrende nevroser, dyp melankoli og ekstrem lykke. Det er en verden full av brå stemningsskift, med lukkede hager, fuktige drivhus og eksotiske planter som Bettina Smith og Einar Røttingen drar oss inn i på denne platen. Smith går ubesvært inn i den karakteristiske franske sangstilen og fremfører sangene med mørk, sensuell og klangfull stemme, ørlite vibrato, sikker intonasjon og fin tekstuttale. Og når det trenges, åpner hun stemmen helt opp uten å bikke over i det melodramatiske. Sangene er lett tilgjengelige, ofte med melodiske grep som peker fremover mot fransk populærmusikk fra årene omkring andre verdenskrig. I tillegg er det gode klaverstemmer som gir Røttingen nok å arbeide med.
Peter Larsen – Bergens Tidende

..Og resultatet er av det spennende slaget. Mye takket være to briljante kunstnere. Bettina Smiths vokal passer disse sangene utrolig godt - og hun utnytter disse komponistenes gode komposisjoner til det ytterste. At hun har med seg en av våre store akkompagnatører er også et pluss. Det blir mye substans av slikt, derfor er dette en særs god lytteropplevelse. Felles for disse syklusene som er samlet på plata, er at de er sene verk i de tre komponistenes virke. Dette er så langt fra romanser som man kan komme, og disse sangene har en underliggende dramatikk, noe de to aktørene formidler ypperlig.
Trond Erikson – Smaalenene

..Det låter mer dramatisk når mezzosopranen Smith fulgt av pianist Røttingen framfører sanger fra den franske gullalderen. Komponistene er Ernest Chausson, Gabriel Fauré og Camille Saint-Saëns, og noen av sangene er svært sjelden kost. Det låter variert og intenst. Dette er musikk du aldri blir ferdig med.
Geir Hovensjø - Østlendingen

…Samtlige komponister representerer symbolismen, det moderne og fremtidsrettede. Det er sanger som relativt sjelden står på repertoaret her hos oss. Slik sett er innspillingen en døråpner inn til noe som lett forblir glemt. Kvaliteten på innspillingen er preget av utøverne, Smith og Røttingen. Røttingen har i mange år vist nysgjerrighet overfor det han oppfatter som det nye. Denne nysgjerrigheten har bidratt til at han har satt ukjente verker på repertoarblokken. Bettina Smith er en god medspiller. Hun har også en søkende oppmerksomhet, en stemme som bærer og som gir de tre komponistenes sanger en karakteristisk stemmevalør. Det er en innspilling det er verdt å lytte til.
Idar Karevold- Aftenposten

Voices of Women – Ketil Hvoslef, Jostein Stalheim, Fartein Valen

Det er en gripende forestilling, overbevisende fremført av Smith og Røttingen. Et finere moderne sang-klaver-program er det vanskelig å finne."
Guy Rickards - Klassisk Musikkmagasin anmeldelse_LWC1067_Klassisk_Musikkmagasin.pdf

"Det lykkes Hvoslef å bevare en slags arkaisk resitasjon, samtidig med alle innslag av sangteknikk som med sitt differensierte uttrykk berører oss sterkt. At Einar Røttingen behersker alle de tre komponistenes tonespråk med like stor teknisk sikkerhet og innfølelse i tekstene, viser igjen denne pianistens mange fortrinn."
Arnfinn Bø-Rygg - Stavanger Morgenblad anmeldelse_LWC1067_stavanger_aftenblad.pdf

 

Valen Trio – trioer av Ketil Hvoslef, Fartein Valen and Klaus Egge

 

Gramophone (England) Nov 2013:

..The players’ ensemble and intonation are flawless and their understanding of each other and the repertoire highly impressive…..

 

Fanfare (USA) Jan/Feb 2014:

The Valen Trio…. play his (Valen’s)  rhythmic, energetic music with love and great attention to detail. Their excellent rendition of the composer’s work transports us back to the first part of the previous century when his kind of writing was revolutionary. …..The Valen Trio plays his (Egges’s) op. 14 Trio with the stylistic knowledge that comes from a serious study of the composer and knowledge of the culture in which he worked……The ambience will make the listener feel that he or she is sitting in an appropriately sized hall for chamber music while hearing the Valen Trio play this music. Since this CD takes the listener on a historic tour of Norwegian chamber music, it will probably be of greatest interest to lovers of trios and the music of Scandinavia.

 

Terningkast 6

Martin Anderson i Klassisk Musikkmagasin

En glitrende CD, med noen av den fineste kammermusikken fra norske komponister, i førsteklasses fremførelser og i innspillingslyd fra øverste hylle….  Den (Klaus Egges Trio) er åpenbart en av de beste klavertrioene fra det 20.århundrede og kan være et mesterverk… En helt og holdent fremragende CD, en av de beste i sitt slag jeg har hørt på svært lenge.

 

Terningkast 5

Arnfinn Bø-Rygg i Stavanger Aftenblad:

…Denne utgivelsen…setter en ny standard for et av de viktigste verk i Valens produksjon, trioen op.5. …. I dag virker verket velgjørende friskt og uttrykksfullt i Valentrioens tolkning; det melodiske har en egen skjønnhet, uttrykket er innstendig, men kan også være grasiøst…. Jo, dette er en fremragende utgivelse av norsk kammermusikk!

 

Terningkast 5

Peter Larsen i Bergens Tidende: 

… (Det) er etter hvert dukket opp musikere som forstår å yte verkene full rettferdighet, slik Valen Trio gjør det på denne platen. Alt er på plass. Her er den strenge linjeføringen og de skarpe dissonansene vi forventer å finne i Valens musikk, men her er også musikalsk overskudd, en uvant frihet og spontanitet i tolkningen som skaper en nesten romantisk stemning i largoen og en dirrende, dramatisk intensitet i de raske satsene.

 

Lars Flydal i Vårt Land:

….All den indre energien de klarer å formidle er imponerende. De spiller tett på hverandre i et knirkefritt og ledig samspill, og så levende og engasjert i utformingen at de gjør krav på oppmerksomhet.

 

Ida Habbestad i Aftenposten:

...Jeg liker mystikken og intensiteten det legges opp til her…. Det er bare å berømme dem som tar vare på såpass lite fremført musikk – og spinner flettverket av sølvtråder like fint som dette.

 

Emil Bernhardt i Morgenbladet:

… Repertoaret er godt balansert og fremføringene solide….. Røttingen og co. har et trygt grep om sakene, det låter gjennomgående samlet og fokusert

 

Terningkast 5

Ståle Wikshåland i Dagbladet:

…godt spilt..

Trond Erikson I Smaalenenes: Valen trios tre musikere gjør ikke skam på navnet. Fremførelsene er intense, tette og treffer lytteren på en slik måte at man ikke forblir uberørt når platen har snurret ferdig…..Takk for at noen drar dette opp fra glemselens sorte hatt. I det hele tatt burde mer av Egges musikk tas fram i lyset igjen …..Ketil Hvoslefs Trio fra 2010 er spesialskrevet for Valen Trio. Musikken her kler musikerne godt og de er med på å fargelegge Hvoslefs musikalske landskap på en utsøkt måte….Og det er meget prisverdig at et så ungt ensemble (trioen er stiftet i 2009), tar tak i litt av den norske musikkhistorien som sjelden framføres. Og når det gjøres med en slik glød, intensistet og teknisk dyktighet - er det bare å smile fra gjennomlyttingens første sekund.

Pianisten Einar Røttingen er ansatt som professor i utøvende musikk på Griegakademiet, Universitetet i Bergen.  Han har sin utdannelse fra Bergen musikkonservatorium (fra 1995 Griegakademiet) og Eastman School of Music. Røttingen har gitt mange konserter i Europa, USA, Kina og Japan. I tillegg til å fremføre standardrepertoar – som konsertserier med Beethovens piano og kammermusikk – er han aktiv i å samarbeide med komponister og bestille nye verker. Han har i særlig grad bidratt til å presentere verker av norske komponister internasjonalt.

 

Røttingens interesse for musikk fra det 20.århundrede har resultert i fremførelsen av verker som Olivier Messiaens Vingt regards sur l'enfant-Jésus, Oiseaux Exotiques og Des canyons aux étoiles og George Crumbs samlede Makrokosmos I-IV. Han er en aktiv kammermusiker og er medlem i Valen Trio sammen med fiolinisten Ricardo Odriozola og cellisten John Ehde. Hans mangeårige samarbeid med sangeren Njål Sparbo resulterte i konserter med Griegs komplette sanger i 2007.

 

CD-innspillinger inkluderer Harald Sæveruds samlede klaververk og pianokonsert, solo CDene Avgarde og Norwegian Variations og duo-CDer Hika (med fiolin), Chromos (med fløyte), Serre Chaudes (med sang), Fête Galantes (med sang), Voices of Women (med sang) og George Crumbs Makrokosmos III-IV (firhendig). Av nyere innspillinger kan nevnes Gardens of Hokkaido (med Bergen Filharmoniske Orkester), Valen Trio, Chamber Works of Knut Vaage og Chamber Works of Ketil Hvoslef (9 CDer).

 

I 2006 fullførte Røttingen PhD-avhandlingen Etablering av en norsk klavertradisjon: Interpretative trekk ved Edvard Griegs Ballade op.24, Fartein Valens Sonate nr.2 op.38 and Geirr Tveitts Sonate ro.29 op.129 ved Norges musikkhøgskole. Han har nylig vært leder for et treårig kunstnerisk forskningsprosjekt (Un-) settling Sites and Styles: In Search of New Expressive Means støttet av Program for kunstnerisk utviklingsarbeid (PKU).

 

Røttingen har gjennom mange år vært aktiv i å initiere og organisere aktiviteter innen samtidsmusikkfeltet i Bergen (festivaler, ensembler og konsertserier). I tillegg har han bidratt til å arrangere toårige konferanser/workshoper og internasjonale utvekslinger som styreleder i Det Internasjonale Edvard Grieg Selskap (2011-2021). Einar Røttingen har mottatt Bergen Kommunes kulturpris (1993) og Robert Levins festspillpris (1997).

http://www.einarrottingen.com/