Endre Brunstad
- E-postEndre.Brunstad@uib.no
- Telefon+47 55 58 83 99+47 926 60 175
- BesøksadresseLanges gate 3
- PostadressePostboks 78055020 Bergen
Eg er for tida fagleg leiar for lektorsenteret ved UiB. Fram til sommaren 2023 har eg ansvar for etableringa av senteret og for arbeidet med redesign av lektorprogramma ved UiB.
Forskinga har dei siste åra vore fokusert på spørsmål knytte til vilkår for det nynorske skriftspråket, med særleg fokus på ungdom og skuleelevar. Tilnærminga er her primært sosiolingvistisk og fagdidaktisk, og med perspektiv frå språkkontaktforsking og tospråklegheitsforsking. I det arbeidet har eg kombinert ulike data (intervju, spørjegransking, statistikk, historiske kjelder).
Tidlegare forsking har dreidd seg særleg om språknormering og språkpolitikk, med studiar av nordisk språkpurisme og tilhøvet mellom språk og nasjon. Eg har dessutan delteke i prosjekt om språk og globalisering, med publikasjonar om språkbruk i hipphopp-miljø og om omfang av importord i nordiske aviser.
Dei siste åra har eg vore involvert i eit større lærebokprosjekt i norsk for vidaregåande skule, «Grip teksten», med utgivingar i 2020 (Vg1), 2021 (Vg2) og 2022 (Vg3).
Eg er medlem av Forskargruppe i nordisk språk og Forskargruppe i nynorsk skriftkultur. I tillegg er eg medredaktør av skriftserien Skriftkultur, som blir publisert på NOASP.
- Fagdidaktisk kurs i integrert lektorutdanning
- Fagdidaktiske kurs i eittårig praktisk-pedagogisk utdanning (1. og 2. semester)
- Kurs i erfaringsbasert master i undervisning (fagdidaktikk og fellesemne)
- (2022). Språk og stril. Om språkleg og lokal identitet i Fjell. Bergen Language and Linguistics Studies (BeLLS). 141-166.
- (2003). Svar frå doktoranden. Maal og Minne. 71-80.
- (2003). Standard language and linguistic purism. Sociolinguistica : Internationales Jahrbuch fuer Europaeische Soziolinguistik. 52-70.
- (2002). Islandsk purisme etter 1945. Nordica Bergensia. 69-93.
- (2002). Engelsk ovanfrå og nedanfrå. Refleksjonar kring Bent Preislers bok "Danskerne og det engelske sprog". Nordica Bergensia. 95-108.
- (2002). Den nye nasjonalkulturen. Refleksjonar kring "Norsk nasjonalkultur" av Bjarne Hodne. Norsklæreren. 59-63.
- (2000). Ord og uttrykk i Sykkylven. Ord om ord : Årsskrift for Avdeling for leksikografi. 103-106.
- (2000). Ord og uttrykk i Sykkylven. Ord om ord : Årsskrift for Avdeling for leksikografi. 103-106.
- (2000). Dansk purisme mot engelsk? Nordica Bergensia. 69-93.
- (2000). Dansk purisme mot engelsk? Nordica Bergensia. 69-93.
- (2000). Alltid fleire normer. Refleksjonar kring språknormomgrepet og talemålsgranskinga. Målbryting. 115-128.
- (2000). Alltid fleire normer. Refleksjonar kring språknormomgrepet og talemålsgranskinga. Målbryting. 115-128.
- (1999). Språk er strid. Vagant. 74-79.
- (1996). Færøysk og frisisk målreising. Språknytt. 35-37.
- (1995). Eitt sindur um starseting av nynorskum, fr#/isiskum og føroyskum skriftm#/ali #/i 19. øld. Málting. 12.
- (2023). Lærarstudentane sine språkkunnskapar i eit større samfunnsperspektiv.
- (2022). Talemål i endring.
- (2022). Språkpolitisk arbeid ved UiB.
- (2021). Fagfornyinga i norskfaget. Bidrag til demokrati og medborgarskap. .
- (2020). Korleis utnytte språk- og tekstkompetansen til elevane? Om arbeid med kjerneelementa i norskfaget. .
- (2019). Kva er det som særpregar nynorskelevane? .
- (2018). Resultat frå spørjegransking på ungdomsskulane i Fjell kommune,.
- (2017). Fjell-prosjektet "Stolt av eige språk".
- (2013). Norskfaget i endring.
- (2023). Fagspråk: Kva blir gjort ved Universitetet i Bergen?
- (2021). Språkleg mangfald i norskfaget.
- (2021). Perspektiv på språkhistorie-opplæringa i Vg2: Demokrati og medborgarskap. .
- (2019). Språkstyrking i Fjell kommune.
- (2019). Språkbruk og språkoppfatningar blant ungdomsskuleelevar i Fjell kommune.
- (2013). Troll med ord? Støtende eller sensitiv språkbruk.
- (2013). Rom for språk. Presentasjon av aktuelt prosjekt.
- (2013). Ivar Aasen og Bergen. Innleiing til opning av utstilling om "Ivar Aasen og Bergen" ved Universitetsbiblioteket i Bergen 2014.
- (2012). Norsklærarutdanning ved Universitetet i Bergen.
- (2012). Norskfaget og læreplanen.
- (2012). Kva slags norskfag treng nynorsken?
- (2012). Den nye nynorsken.
- (2010). Målbyte blant skuleungdom.
- (2010). Distriktshøgskulane og nynorsken.
- (2009). Kva skjer med norsken? Norsk språk i globaliseringsperspektiv.
- (2008). Norsk språk og globalisering.
- (2008). Kva skjer med norsk språk?
- (2008). Kva skjer med norsk språk under globaliseringa?
- (2007). Kva skjer med norsken under globaliseringa?
- (2007). Globalisering som lokal praksis. Om forsking på hipphopparar i Bergen.
- (2007). Globalisering som lokal praksis. Om forsking på hipphopparar.
- (2006). Hipphopp – best på nynorsk?
- (2005). Islandsk og færøysk språkrøkt i dag.
- (2004). Nynorsk i barne- og ungdomsprogram.
- (2004). A presentation of Noregs Mållag and its work for Nynorsk.
- (2003). Nordisk språk-purisme.
- (2002). Nye importord i norsk.
- (2023). Forankre og forandre: Redesign av lektorutdanninga ved UiB.
- (2021). From Intentions to Action: Language Policy at the University of Bergen.
- (2019). Språkvekslingsstrategiar blant ungdomsskuleelevar. Nokre kjønnsperspektiv.
- (2019). Språkveksling, tekstnormer og mottakarforventingar mellom ungdom i det nynorske kjerneområdet.
- (2019). Språkveksling som normaltilstand.
- (2019). Review of Vuk Vukotić´ dissertation, "Language serves the people, not the other way around!".
- (2019). Nynorskopplæring i språkblanda elevgrupper.
- (2018). Local language policy for language maintenance .
- (2018). Framtida for nynorsk skriftkulturforsking.
- (2018). Fagdidaktikk som del av nordistikken.
- (2017). Språkveksling blant nynorskelevar.
- (2017). Er sidemålet til hinder for djupnelæring?
- (2013). Rom for språk: Introduksjon.
- (2012). Language conflict as a local practice. Understanding the dynamics between Nynorsk and Bokmål in suburban areas of Western Norway.
- (2012). Den nye nynorskrettskrivinga.
- (2011). Språknormeringspolitikk i eit vestnordisk perspektiv.
- (2011). Plurilingualism and mother tongue education. .
- (2011). Importord i norsk – aktuelle utfordringar.
- (2010). 1. Norwegian and Frisian language planning in comparison 2. Rural Hip-hop and the role of dialects in Norway.
- (2009). Plurilingvalisme og rolla til nynorsk i skulen.
- (2009). Arkaismar i nynorsk.
- (2008). Oslo-forsøket og effekten på eksamenskarakteren i norsk skriftleg hovudmål.
- (2008). Kva er god nynorsk?
- (2008). Hip-hop. ethnicity and linguistic practice in rural and urban Norway.
- (2007). Nynorske tekstnormer?
- (2007). Hipphopparar - ein ny språkminoritet?
- (2006). Four notions of language globalisation.
- (2006). Ein politikk for språkleg mangfald. Kommentarar til Nicholas Ostler.
- (2005). Dynamikken i forskingsprosessen. Om å skrive doktoravhandling.
- (2004). Sidemålet og den norske tospråksituasjonen.
- (2004). Når globaliseringa vert lokalisert. Frå eit prosjekt om hipphopp-kulturen.
- (2004). Hipphopp, dialektar og nynorsk.
- (2003). The Notion of Value.
- (2003). Språkdelen av nordiskfaget.
- (2003). Purisme og identitet. Døme frå hip-hop og språknormering.
- (2003). Pingle eit nyord i norsk.
- (2003). Metodiske sider ved A-prosjektet.
- (2003). Linguistic and cultural purism. A Nordic comparison.
- (2003). Hip-hop og glokale språkverdiar.
- (2003). Glokalisering og målsak.
- (2003). Dialekt-politikk.
- (2002). Omfanget av moderne importord i språka i Norden.
- (2002). Omfanget av importord i språka i Norden.
- (2002). Normeringspolitikken til Noregs Mållag.
- (2002). Måling av ordomfang i aviser.
- (2002). Kodeveksling.
- (2002). Global linguistic values. The role of English in Norwegian New Age discourse.
- (2002). Finn-Erik Vinje - ei kraft i norsk språknormering?
- (2002). Domenet for nynorsk skriftkultur. Kommentarar.
- (2001). Normer som prosess.
- (2001). Moderne importord i nordisk avisspråk.
- (2005). Språkleg mangfald. Norsk Tidend. 1 sider.
- (2005). Nynorsk i Dagbladet og VG. Norsk Tidend. 2-2.
- (2004). Stå på. Norsk Tidend. 1-1.
- (2004). Nynorsken i Oslo. Dagsavisen. 26.
- (2004). Nye vegval. Norsk Tidend. 1-1.
- (2004). Målstrid og synleggjering av nynorsken. Norsk Tidend. 1-1.
- (2004). Kampen mot sidemålet. Bergens Tidende.
- (2004). Fleirtal for å ta bort nynorsken i Oslo-skulen? Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). 13.
- (2004). Fienden. Norsk Tidend. 1-1.
- (2004). Alt heng saman med alt. Norsk Tidend. 1-1.
- (2003). Sidemålet. Norsk Tidend. 2-2.
- (2003). Lyst og vilje. Norsk Tidend. 2-2.
- (2003). Ei folkerørsle. Norsk Tidend. 2-2.
- (2003). Oslo og kampanjen mot nynorsk. Bergens Tidende. 20-20.
- (2003). Oslo er faktisk hovudstaden i Noreg, Oslo Byes Vel. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). 30-30.
- (2003). Oslo Byes Vel og sidemålet. Dagbladet. 37-37.
- (2003). Oslo - byen med den store navlen. Bergens Tidende. 23-23.
- (2003). Nynorsken i Åsane. Bergens Tidende. 21-21.
- (2007). Norsk Ordbok bd. VI. Norsk Tidend. 1 sider.
- (2007). Catharina Nyström Höög: Teamwork? NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift. 124-131.
- (2005). Ei ekkel bok. "Ut med språket" av Finn-Erik Vinje. Norsk Tidend. 22-23.
- (2023). Nynorsk samtidslitteratur og skriftkultur. Festskrift til Geir Hjorthol. Cappelen Damm Akademisk.
- (2022). Form og formidling knytt til nynorsken. Cappelen Damm Akademisk.
- (2021). Språk, tekst og medvit. Cappelen Damm Akademisk.
- (2020). Vilkår for nynorsk mellom barn og unge. Cappelen Damm Akademisk.
- (2019). Skriftkulturstudiar i ei brytingstid. Cappelen Damm Akademisk.
- (2014). Rom for språk. Nye innsikter i språkleg mangfald. Novus Forlag.
- (2020). Grip teksten. Norsk vg1 studieforberedende utdanningsprogram. Aschehoug & Co.
- (2004). Den fleirspråklege utfordringa. Nova Science Publishers.
- (2003). Purt og reint. Om purisme i dei nordiske språka. Høgskulen i Volda.
- (2014). Pene piker sier ikke døvetolk. Språknytt.
- (2009). Lærerutdanning ved universitetene. Lektorbladet. 13-15.
- (2007). Utfordringar for nynorsken. Hubro. Magasin for Universitetet i Bergen. 26-27.
- (2006). Frå Bronx til Hovdebygda. Hipphopp – global kultur med lokalt nedslagsfelt. Syn og Segn. 4-11.
- (2005). Det internasjonale ved nynorsken. LNK-avisa. 1 sider.
- (2002). Nordisk purisme. Språknytt. 10-14.
- (2000). Språkstrid og språkleg mangfald i Europa. Språknytt. 5-8.
- (2000). Språkstrid og språkleg mangfald i Europa. Språknytt. 5-8.
- (1998). Svart engelsk. Syn og Segn. 314-321.
- (2005). Kjærleiken til målet. Klassekampen. 3-3.
- (2004). Carl I. Hagen � sidemålsvenn og dialektvenn. Dagbladet. 43.
- (2000). Det europeiske ved Bergen. Bergens Tidende.
- (1997). Nordens språk (bokmelding). Syn og Segn. 373-376.
- (2017). Språkfag og fagspråk. Om møtet mellom skrivekulturar i norsk og samfunnsfag på Vg2 yrkesfag.
- (2001). Det reine språket. Om purisme i dansk, svensk, færøysk og norsk.
- (2020). Nynorsken er på tilbaketog i storkommunen.
- (2020). Kan framleis bryta språklova utan å få straff.
- (2020). Hvordan bruker vi språket?
- (2013). Mediebidrag knytte til Språkdagen 2013.
- (2007). Å rappe om seg sjølv.
- (2007). Stigmatiserande ord.
- (2007). Om ord ein bør vere varsame med å bruke.
- (2007). Norskspråklig rapp gjør ungdom stolte av bygdene og småstedene sine.
- (2007). Hiphop er typisk norsk.
- (2006). Nynorsk-rapp med «stål i ondebrellå».
- (2003). alvorlig talt: ord om annet.
- (2003). Siste ord er ikkje sagt.
- (2002). Endeleg farvel til samnorsken.
- (2012). Nynorsken i nye læreplanar i norsk.
- (2012). Fredagspenalet - sidemålet som tema.
- (2008). Stressless (intervju om språklege aspekt ved produktnamnet).
- (2008). Språket i hipphopp.
- (2008). Om språkprosjektet ”Double Bubble”.
- (2008). Intervju om språkprosjektet ”Double Bubble”.
- (2007). Om norskopplæring etter "Kunnskapsløftet".
- (2007). Kva er norsk språk verdt?
- (2007). Er rettskrivingskunnskapen blitt dårlegare?
- (2007). Engelsk og hipphopp.
- (2003). Kommentar til sidemålsutspel frå Erling Lae, Oslo.
- (2002). Ordet "pingle".
- (2002). Om ordet "pingle".
- (2020). Språkveksling på grunnlag av tekstnormer og mottakarforventingar mellom ungdomar i det nynorske kjerneområdet. 26 sider.
- (2020). Det saumlause språkskiftet – om overgangar frå nynorsk til bokmål i Fjell . 32 sider.
- (2019). Utfordringar og moglegheiter for skriftkulturforskinga. 11 sider.
- (2018). Kan sidemålet fremje djupnelæring? Prinsipielle og teoretiske perspektiv på toskriftsopplæringa. 28 sider.
- (2017). Nynorsk under press. Folkerøystingar om opplæringsspråk i bergensområdet på 2000-talet. 19 sider.
- (2014). Introduksjon. 22 sider.
- (2011). Kva om Ivar Aasen tok med islandsk og færøysk? Faktisk og kontrafaktisk språkhistorie. 20 sider.
- (2011). Archaisms in Nynorsk. 24 sider.
- (2010). Hip Hop, Ethnicity and Linguistic Practice in Rural and Urban Norway. 33 sider.
- (2009). Kva er god nynorsk språkføring? 18 sider.
- (2007). Språkverdiar. 9 sider.
- (2006). Globalisering og språkleg mangfald. 33 sider.
- (2005). Identitet og purisme i ein hipphopp-diskusjon. 14 sider.
- (2003). Purismeomgrepet gjennom to tusen år. 28 sider.
- (2003). Mellom rasjonalitet og patriotisme. Om svensk purisme. 33 sider.
- (2003). Det reine språket. 11 sider.
- (2000). Språknormer som forskingsobjekt. Refleksjonar kring språknormomgrepet og språknormforskinga. 23 sider.
- (1999). Namnet �Stressless�. 4 sider.
- (1998). Stressless. 9 sider.
- (1998). Purism towards English: A comparative analysis of language planning in the Nordic language communities. 14 sider.
- (1996). Autonomi som normeringsproblem. Eksempel frå færøysk og frisisk språknormering. 10 sider.
- (2008). Nordiske språk og språk i Norden. 325-343.
- (2014). Ellen Bialystok: Language experience changes language and cognitive ability. 131-146.
- (2023). Føreord: Ein kunnskapsrik, allsidig og lun forskar og formidlar. 7-10.
- (2022). Føreord. 7-10.
- (2012). Vil løfte Nordisk. Hubro. Magasin for Universitetet i Bergen. 48-51.
- (2012). Forsking til politisk bruk. Forskerforum.
• Stolt av eige språk (Fjell kommune)
• Grip teksten (lærebokprosjekt for VG1, VG2 og VG3, Aschehoug)
• Vilkår for nynorsk blant ungdom (UH-nett vest)
Stilling
Professor i nordisk fagdidaktikk/språk
Bistilling
Professor II ved Institutt for språk og litteratur, Høgskulen i Volda, frå 01.03.2017
Tidlegare stillingar
• Førsteamanuensis i norsk fagdidaktikk ved Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studium, UiB, frå 01.01.2006. Professoropprykk i 2013.
• Førsteamanuensis II ved Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa, Høgskulen i Volda, 01.3.2006–30.06.2012.
• Postdoktorstipendiat (NFR) ved Nordisk institutt, UiB, 15.10.2001–31.12.2005.
• Leiar i Noregs Mållag, april 2003–april 2005 (to periodar)
• Forskar i prosjektet “Moderne importord i språka i Norden”, 01.10.2001–01.10.2002.
• NFR-stipendiat ved Nordisk institutt, UiB, 01.08.1996 – 31.07. 2000.
• Høgskulelektor i norsk, førskulelærar- og allmennlærarutdanninga, Høgskolen Stord/Haugesund, 01.01.1996– 31.07.1996.
• Universitetslektor (vikar) i nordisk språkvitskap, Nordisk institutt, UiB, 01.08.1995–31.12. 1995.
• Amanuensisvikar i nordisk språkvitskap, Nordisk institutt, UiB, 01.01.1995-31.07.1995.
Utdanning
• Dr. art. 2001 med doktoravhandling i nordisk språkvitskap.
• Cand.philol. hausten 1994 med hovudfag i nordisk språkvitskap.
• Praktisk-pedagogisk eksamen våren 1994.
Faglege verv ved UiB
• Leiar for programstyret for lektor- og adjunktutdanning ved Universitetet i Bergen, frå 01.08.2012–31.07.2016
• Nordkurs-koordinator ved UiB frå 2005–2013
• Medlem av Utval for utdanning og internasjonalisering ved LLE, UiB, 2008–2009 og 2011–2012.
• Leiar for Programutval for lærarutdanning ved HF-fakultetet frå 1.8.2009–31.12.2009.
• Leiar for Lærarutdanningsutvalet ved HF-fakultetet, UiB, frå 1.2. 2007–1.8.2009.
• Medlem av programstyret for lærarutdanning ved UiB, frå 1.2. 2007–31.12.2009.
Faglege verv nasjonalt
• Medlem av styret ved Høgskulen i Volda, frå 01.08.2015–01.03.2017
• Medlem av styringsgruppa frå "Ny i Hordaland" frå 01.01.2015–31.07.2017
• Medlem i Nasjonalt råd for lærarutdanning (NRLU) frå 1.8.2012–31.07.2017.
• Medlem av Fagrådet for normering og språkobservasjon i Språkrådet frå 01.01.2008–01.08.2014
• Medlem i målpolitisk råd for Det Norske Teatret, frå 1.4. 2006–31.12.2009.
• Medlem i fagrådet for Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa, frå 1.1. 2005–31.12.2010.
• Medlem i NOLES (Nettverk for norsk med vekt på lese- og skriveopplæring) frå 1.11.2010.
• Medlem i Rådet for Nynorsk kultursentrum, frå 1.1.2011–31.12.2014, varamedlem frå 01.01.2015.
• Varamedlem i styret for Norsk Ordbok 2014 frå 1.1.2011–31.12.2014.
Rettleiing av innleverte masteroppgåver
• Abelsnes, Gunhild (2017). I breidda og i djupna. Fordjupingsoppgåva i norskfaget. Masteroppgåve, NORMAU. V-2017.
• Vikum, Ingunn Viken (2016). Medelevrespons. «Men vi er ikkje gode nok til å gje skikkeleg respons». Masteroppgåve, NORMAU. H-2016.
• Årbog, Bjørn Atle (2015). Addere, subtrahere, revidere eller maltraktere. Elevenes revisjonskompetanse brukt i egen tekst. Masteroppgåve, NORMAU. V-2015.
• Bakken, Magny (2015). Fordypningsoppgaven i norsk. Hvordan forstår lærerne kompetansemålet og hvordan forvalter de metodefriheten som Kunnskapsløftet inviterer til? Masteroppgåve, NORMAU. V-2015.
• Høines, John Martin (2014). På jakt eter formativ vurderingspraksis. En studie av læreres bruk og omtale av formativ vurdering i det skriftlige vurderingsarbeidet i norskfaget på Vg3. Masteroppgåve, NORMAU, V-2014.
• Bakken, Rita-Karin (2014). Danning for alle – ein utopi? Yrkesfagnorsk i eit danningsperspektiv. Masteroppgåve, NORMAU. V-2014.
• Asperanden, Edit Marie (2014). Leseopplæring på yrkesfag – det toget har vel gått? Masteroppgåve, NORMAU. V-2014.
• Nyrnes, Hæge (2011). «Nynorsken er så nære, men samtidig så langt ifrå». Ein studie av rammevilkåra for lesing på nynorsk i ungdomsskulen i Bergen. Masteroppgåve i nordisk. V-2011.
• Fauskanger, Solveig (2010). Brorskap frå Bronx til Bergen. Ein studie av stil og kjønn i bergensk hipphopp. Masteroppgåve i nordisk. V-2010.
• Nordvik, Bernt Eirik (2010). Lokalavisa – nynorskbastion under press. Eit språkkulturelt blikk på avisene Vestnytt og Os- og Fusaposten. Masteroppgåve i nordisk. V-2010.
• Hammerseth, Jan Arve Kittang (2009). Et feminisert norskfag? Lesing, tekstkultur og kjønn. Masteroppgåve i nordisk. V-2009.
Rettleiing av pågåande masteroppgåveprosjekt
• Saure, Jorid. Korleis fremje eit språk for språket? Norskdidaktikk i ei språkleg randsone. (Master i undervisning med fordjuping i norsk.) Forventinga innlevering: V-2019.
• Åsan, Eirik Stenrud. Dataspill i skolen. (Lektorutdanning i nordisk.) Forventa innlevering: V-2019
• Vatsaas, Helga Ramstad. Elevoppfatningar av nynorsk norm og valfridom. (Master i allmenn lingvistikk.) Forventa innlevering: V-2019
• Eide, Berit Brekkenes. Sidemålsopplæring i ungdomsskulen; nynorsk i ein bergensskule. (Master i undervisning med fordjuping i norsk.) Forventa innlevering: V-2019.
Rettleiing av doktorgradsprosjekt
Fiskerstrand, Pernille (2017). Språkfag og fagspråk. Om møtet mellom skrivekulturar i norsk og samfunnsfag på Vg2 yrkesfag. Avhandling for ph.d.-graden ved UiB. Leverte V-2017 og disputerte H-2017.
Eiksund, Hjalmar. Literacy med nynorsk eller bokmål som hovudmål. Gransking av skrivekompetanse i eit norsk tospråkperspektiv. Pågåande ph.d.-prosjekt med forventa innlevering V-2019.