- E-postHelene.Eide@uib.no
- Telefon+47 55 58 47 04
- BesøksadresseChristies gate 125015 Bergen
- PostadressePostboks 78075020 Bergen
- Styring og profesjonell autonomi i utdanningssektoren
- Profesjonsutvikling og læring
Underviser i pedagogikk ved lærerutdanningene PPU og 5LU,
BA og MA i pedagogikk
Ansvarsområder:
- Programansvarlig PPU
- Programråd for lektorutdanningen ved UiB
- (2023). Performing nationalism – Sámi culture and diversity in early education in Norway. European Educational Research Journal. 18 sider.
- (2023). Being an Educator: Norwegian Prison Officers’ Conception of their Role Regarding Incarcerated Persons’ Education. Journal of Prison Education and Reentry (JPER). 250-265.
- (2020). Teacher educators reflecting on case-based teaching - a collective self-study. Professional Development in Education. 15 sider.
- (2020). Norwegian prison officers´ perspectives on professionalism and professional development opportunities in their occupation . Journal of Prison Education and Reentry (JPER). 316-332.
- (2017). Omsorgssektoren som integreringsarena: En hurtig og enkel vei til varig arbeid for flyktninger og innvandrere? [The social care sector as arena for integration : a fast and easy way to stable employment for refugees and immigrants?]. Tidsskrift for velferdsforskning. 332-348.
- (2016). Akademisk skriving og utvikling av skolelederkompetanse. Acta Didactica Norge. 124-144.
- (2014). A Norwegian policy perspective on the relation between school leadership and pupils’ learning outcomes. Policy Studies. 576-591.
- (2019). "Jo flere vi er sammen..." En undersøkelse av organisering og arbeidsdeling i åtte barnehager med økt andel pedagoger. .
- (2017). "Vi er ganske gode i hverdagen"... Fengselsbetjenters fortellinger om rolle og posisjon i møte med innsatte og deres utdanningssituasjon i norske fengsler. .
- (2016). Integrering i praksis: Helse- og omsorgssektoren som opplærings- og kvalifiseringsarena for flyktninger og innvandrere. .
- (2023). Hvordan ta vare på kvalitet og utvikling i en situasjon med knappe ressurser?
- (2023). Fengselsbetjenten som aktør i innsattes utdanning og læring.
- (2023). Being an educator - Norwegian Prison Officers' role in prison education. .
- (2022). Hva skjer i møtet mellom rammeplanen og barnehagefaglig kompetanse – og hvorfor er det møtet viktig?
- (2021). Webinar: Evalueringen av implementeringen av rammeplanen for barnehage .
- (2016). The prison offiser as a learning actor in inmates education.
- (2014). Ulike perspektiver på ledelse.
- (2018). Endring av arbeidsdeling, ledelse og organisering med økt pedagogressurs: "Hvordan virker økt andel barnehagelærere på praksis og kvalitet i barnehager?
- (2016). Hvordan forstår fengselsbetjenter i norske fengsler sin rolle i oppfølging og tilrettelegging av utdannings- og opplæringstilbud for innsatte?
- (2014). Ledelse og læringsutbytte.
- (2022). The use of communicative tools in interdisciplinary professional learning networks promoting student active learning.
- (2022). Research informed technology development for student active learning in teacher education.
- (2022). Instrumental knowledge? Didactical tools and knowledge regimes in early childhood education.
- (2021). Utenlandske innsatte og det flerkulturelle klasserommet.
- (2021). Mind the gap - Using barriers to student active learning to inform technology-enhanced active learning in teacher education .
- (2021). Governing School Choice in Norway – Why local educational government capacity matters.
- (2020). Profesjonalisering i barnehagen? Organisering og arbeidsdeling i åtte bergensbarnehager med økt andel pedagoger.
- (2020). Evaluering av implementering av rammeplanen i barnehagen 2018-2023. Prosjektpresentasjon.
- (2019). What is the ideal school according to school leaders?
- (2019). På rett vei? Organisering og arbeidsdeling i åtte bergensbarnehager med økt andel pedagoger.
- (2019). Jo flere vi er sammen – Organisering av økt andel pedagoger i barnehagen.
- (2019). Erfaringer med implementering av økt andel barnehagelærere. Foreløpige funn fra forskningsprosjekt i bergensbarnehager.
- (2019). Diverging leadership strategies in implementation of an increased resource of Early Childhood teachers in Norwegian Early Childhood Centres.
- (2019). Diverging leadership strategies in implementation of an increased resource of EC teachers in Norwegian ECEC.
- (2018). Erfaring med implementering av økt pedagogtetthet: Betingelser for god implementering av 50 % andel barnehagelærere.
- (2018). "Jo flere vi er sammen": Organiseringens betydning for profesjonalitet og faglighet i barnehager med økt pedagogtetthet.
- (2016). Fengselsbetjenters fortellinger om rolle og posisjon i møte med innsatte og deres utdanningssituasjon i norske fengsler.
- (2018). Vårt samfunnsoppdrag er også å formidle på norsk. På Høyden ( UiBs nettavis).
- (2019). Kunnskapsbasert straffegjennomføring i kriminalomsorgen i Norge. Fagbokforlaget.
- (2015). Narrating the relationship between leadership and learning outcomes.
- (2023). Transforming Corrections.
- (2015). Fortellinger om skoleledelse og læringsutbytte.
- (2023). Har vi rammeplanen under huden?
- (2023). Progresjon – mellom barnesentrering og utvikling? 41 sider.
- (2023). Barnehagens arbeid med fagområdene. 43 sider.
- (2023). Barnehagenes arbeid med overganger. 38 sider.
- (2022). Governing School Choice in Norway: Why Local Educational Government Capacity Matters. 19 sider.
- (2020). Å være elev i dagens skole. 20 sider.
- (2020). Veier til ledernes drømmeskole. 20 sider.
- (2019). Kunnskapsgrunnlaget i fengselsbetjentenes profesjonalitet. 16 sider.
- (2019). Kunnskapsbasert straffegjennomføring i Norge. 13 sider.
- (2019). Fengselsbetjentens rolle i oppfølging av utdannings- og opplæringstilbud til innsatte. 20 sider.
- (2021). Appendiks til Implementeringen av rammeplan for barnehagen. 109 sider.
- (2021). En rammeplan i bevegelse. Barnehagefolk.
- (2021). Diskusjon og avslutning. . I:
- (2021). Implementeringen av rammeplan for barnehagen. Underveisrapport fra prosjektet Evaluering av implementering av rammeplan for barnehagen. .
- (2021). Barnehagestudien. . I:
- (2021). Implementeringen av rammeplan for barnehagen. Underveisrapport fra prosjektet Evaluering av implementering av rammeplan for barnehagen. .
Evaluering av implementering av rammeplan for barnehagen (2018-2023)
Prosjektet utforsker sentrale aktørers tilpasninger til rammeplanen for barnehagen som ble innført høsten 2017 gjennom to hovedtilnærminger: 1) på barnehagenivå og 2) utenfor barnehagen: på nasjonalt nivå, regionalt nivå, blant barnehageeiere og i kommunene. Overordnede spørsmål for prosjektet er:
- Hvordan fortolker sentrale aktører målsetningene med den reviderte rammeplanen og hvordan erfarer de iverksettingsprosessen?
- Hvordan arbeider aktører på ulike nivå for å implementere rammeplanen?
- Hvordan ivaretar barnehagene samiske rettigheter som er formulert i rammeplanen?
- Hvordan legger barnehagen til rette for at barna kan få en trygg og god overgang til, innad i og fra barnehagen?
Ved å se utformingen av barnehagen som en prosess preget av flernivåstyring, vil dette prosjektet analysere hvordan rammeplanen forstås og tas i bruk av ulike aktører: barnehageassistenter, fagarbeidere, barnehagelærere, styrere/daglige ledere og eiere, samt kommunale, og statlige myndigheter. Den teoretiske tilnærmingen er basert på en forståelse av at barnehagen formes gjennom ulike arenaer, både vertikalt og horisontalt, gjennom hierarkiske styringsstrukturer og gjennom innflytelse fra sentrale aktører/interessenter i samfunnet. Prosjektet benytter ulike kvalitative og kvantitative metoder for datainnsamling. Ambisjonen med de kvantitative dataene og analysene er å kunne bidra med statistiske generaliseringer og sammenlikne enheter, for eksempel langs dimensjonene geografi, barnehagestørrelse, barnehageeier, andel samiske barn, andel barn med norsk som andrespråk, og pedagogtetthet. Formålet med prosjektets kvalitative undersøkelser er i hovedsak å gi helhetlige beskrivelser av implementeringen av rammeplanen i barnehager.
Prosjektet ledes fra NORCE Norwegian Research Centre og er et samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Høgskulen på Vestlandet, Universitetet i Agder og NORCE. Utdanningsdirektoratet er oppdragsgiver.
«Betingelser for god implementering av 50 % andel barnehagelærere» (2017-2019)
Hvordan virker økt andel barnehagelærere på praksis og kvalitet i barnehager? Prosjektet undersøker hvordan arbeidsdeling, ledelse og organisering endres og tilpasses i barnehager med økt pedagogressurs. Basert på ansattes erfaringer, identifiserer studien betingelser for god implementering av økt formell kompetanse i barnehagen når det gjelder organisatoriske endringer og integrering av barnehagelærer-faglighet i praksis og samvær med barn. I tillegg undersøker prosjektet foreldres erfaringer med at halvparten av de barnehageansatte har barnehagelærerutdanning.
Prosjektet gjennomføres ved Institutt for pedagogikk og NORCE Samfunn med finansiell støtte fra Stiftelsen Kanvas og Bergen kommune.